FANDOM

79750

Abe Bonnema, een van de architecten van de Achmeatoren.

110602

De Achmeatoren

De Achmeatoren in Leeuwarden, ontworpen door de architecten A. Bonnema en J. van Der Leij, is met 114 meter het hoogste gebouw van noordelijk Nederland. De flat maakt deel uit van een cluster van kantoorgebouwen (variërend in hoogte) in het stationsgebied, dat ook grotendeels ontworpen is door Bonnema. De architect overleed tijdens de bouw, in 2001.

tweedelig

De Achmeatoren bestaat uit twee in elkaar geschoven delen: een toren 68 meter en een van 114 meter. De hoge toren is met platen van zwart graniet behangen, de lage met grijs graniet . Het effect daarvan is dat de hoge toren uit de lage toren lijkt te worden gelanceerd. Het contrast tussen de twee volumes versterkt het verticalisme van het geheel. De zwarte toren rust gedeeltelijk op ranke pijlers Daar dwars doorheen is een overdekte doorgang voor voetgangers geslagen.

De granieten gevelstenen die het gebouw karakteriseren, hebben al meermaals voor problemen gezorgd. Drie keer - in 2001, 2002 en in 2004 - kwam een (100 kilo zware) plaat naar beneden zeilen. In alle gevallen overigens zonder ernstige gevolgen. Inmiddels zijn alle 7000 natuurstenen platen dubbel verankerd.