FANDOM

Cees Dam

Cees Dam

Stopera

De Stopera te Amsterdam

Cees Dam studeerde architectuur aan het technische college in Haarlem en daarna aan de Academie van Bouwkunst Amsterdam. In 1962 richtte hij het bureau Cees Dam en Partners Architecten op, dat zich in 1964 in Amsterdam vestigde. Dit bureau houdt zich bezig met projecten op het gebied van architectuur, stedenbouw, interieur en industriële vormgeving. In 1993 werd hij professor aan de Technische Hogeschool van Amsterdam.

grootse uitstraling

Dam is als één van de weinige Nederlandse architecten in staat om gebouwen een grootse uitstraling te geven. Daarbij vindt hij het belangrijk dat exterieur en interieur een geïntegreerd geheel vormen. Samen met de Oostenrijker Wilhelm Holzbauer bouwde hij bijvoorbeeld de Stopera (1979-1987), zowel stadhuis als muziektheater, in Amsterdam. Dit bouwwerk maakte hem niet erg geliefd bij hij het grote publiek. Ook voor Almere ontwierp Dam het stadhuis (1979-1986). Verder bouwde hij het Centraal Belastingkantoor en de Wilhelminatoren in Rotterdam en de rechtbank in Lelystad.

rijkdom

Dam staat bekend om de rijkdom die zijn gebouwen uitstralen. Hij is veelvuldig te vinden op feestjes in de wereld van de glamour. Vanuit de kennissenkring die hij op deze feestjes heeft opdoet krijgt hij een groot deel van zijn opdrachten. Zo bouwde hij bijvoorbeeld al woonhuizen in Bloemendaal, een winkel voor Frans Molenaar en de Optiebeurs in Amsterdam. Verder kreeg hij nationale bekendheid door verschillende televisieoptredens in onder andere een teleac-cursus over architectuur.

gezondheidszorg

Een andere kant van de architectuur van Dam zijn de ontwerpen die hij maakte voor de gezondheidzorg. Zo bouwde hij in Duizel de leefgemeenschap De Donkersbergen (1975-1988) voor geestelijk gehandicapten. Het gebouw is overzichtelijk en veelzijdig met heldere kleuren en geometrische vormen.

Nevenfuncties

Dam heeft verschillende nevenfuncties gehad naast zijn baan als architect. Hij was voorzitter van de Schoonheidscommissie Amsterdam en van de afdeling Beeldende Kunsten en Vormgeving van de Raad voor de Kunst. Naast verschillende awards voor zijn werk kreeg hij in 1995 de koninklijke onderscheiding van Officier in de Orde van Oranje Nassau.