FANDOM

De in 1859 in Roermond geboren Eduard Cuypers was in de leer geweest bij zijn oom Pierre Cuypers. Hij hield zich naast architectuur ook, net als zijn beroemde familielid, bezig met het ontwerpen van meubels, lampen en glasserviezen. Vanaf 1902 gaf hij het tijdschrift 'Het huis oud en nieuw' uit, waarin hij zijn ideeën over architectuur en kunstnijverheid wereldkundig maakte.

bakermat van de Amsterdamse school
Eduard Cuypers

Eduard Cuypers

De naam Eduard Cuypers is vooral bekend vanwege de drie beroemdste architecten van de Amsterdamse school die bij hem hebben gewerkt. Zijn bureau was als het ware de bakermat van de Amsterdamse school. De latere vaandeldragers van deze stijl, Michel de Klerk, Johan Melchior van der Mey en Piet Kramer zijn allen in dienst geweest van Cuypers. Hij plukte De Klerk zelfs van school toen hij zag hoe goed hij kon tekenen, en stelde hem op veertienjarige leeftijd aan als hulpje. In tegenstelling tot de Amsterdamse school-architectuur die zijn drie leerlingen uitdroegen, hanteerde Cuypers deze stijl zelf niet. In zijn eigen werk is een overgang te zien van neorenaissance tot een stijl, de nieuwe kunst, die kan worden beschouwd als voorloper van de beroemde Amsterdamse school.

wisseling van stijlen

Zijn ruime blik op de ontwikkelingen in de bouwkunst had zijn uitwerking op de gebouwen die hij ontwierp. Het indrukwekkende station van Den Bosch (1896, verwoest in 1944) gold als hoogtepunt in de periode dat hij in het genre van de neorenaissance ontwierp. Later volgde hij in zijn ontwerpen de nieuwe kunst, zoals het kantoor voor het Algemeen Handelsblad aan de Nieuwezijdse Voorburgwal in Amsterdam (1903).

In de laatste jaren van zijn carrière koos hij opnieuw voor een historiserende stijl. Het landhuis Lage Vuursche in Baarn (1911) is hiervan een representatief voorbeeld.
Treinstation Veendam

treinstation Veendam (1909), ontworpen door Eduard Cuypers

In 1909 richtte Cuypers een architectenbureau op in Nederlands-Indië. Dit deed hij tijdens een langdurige studiereis naar Java en Bali. Zowel dit bureau (Cuypers & Hulswit) als dat in Amsterdam werden na zijn dood in 1927 voortgezet door anderen.