FANDOM

Het Creek Vean-huis (1963 en 1967), ook wel als Brumwell-huis aangeduid, is een rustieke villa nabij Feock, gelegen in de heuvels Cornwall, langs een kreek, met uitzicht op zee. Het was het eerste project van Team 4, het bureau dat Yale-alumni Richard Rogers en Norman Foster in 1963 oprichtten met hun toenmalige echtgenotes Su Rogers en Wendy Cheesman. Het huis werd gebouwd in opdracht van de ouders van Su, Marcus en Rene Brumwell.

Asdgartjju

zeezicht Het huis is gebouwd naar voorbeeld van enkele van de meer gewaagde villa's van Frank Lloyd Wright. Net als Wright lieten Rogers en Foster het aanzien van het huis bepalen door de lokale omstandigheden. Creek Vean bestaat uit twee blokken: een blok van twee verdiepingen met woonvertrekken en een gelijkvloers blok met slaapvertrekken. Het huis is met rug naar de weg en de heuvel gelegen, hoewel de ingang zich wel aan deze kant bevindt. De plattegrond is waaiervormig naar de zee gericht, en mondt op beide verdiepingen uit in open ruimtes met wandgrote vensters die een spectaculair uitzicht over de baai verschaffen.

RIBA In tegenstelling tot de huizen van Wright, die graag lokale en natuurlijke materialen gebruikte, is Creek Vean grotendeels opgetrokken uit gewapend beton en staal. De modernistische hoekigheid van het huis wordt voor het oog sterk verzacht door de nonchalant aangebrachte grasbedden op de daken. Het huis won in 1969 de RIBA Award for Work of Outstanding Quality. In 1997 verkreeg Creek Vean de Grade II-status op de Engelse lijst voor erfgoed en monumenten. Het huis was tot Rene's overlijden in 2001 in bezit van de familie Brumwell.