FANDOM

Peter cook gebouw

•Kunsthaus, Graz – Peter Cook

Peter Cook (Southend, Essex, 1936) dankt zijn bekendheid vooral aan zijn rol in het collectief Archigram. Nadien heeft de Brit zijn energie hoofdzakelijk in het docentschap gestoken, hoewel hij ook nog enige noemenswaardige projecten zoals het Kunsthaus Graz in 2003 heeft gerealiseerd.

Achigram

In 1960 sloot Peter Cook zijn studie af aan de Architectural Association te Londen, nadat hij al was afgezwaaid als student aan Bournemouth College of Art. Vrij van studieverplichtingen vormde Cook het gezelschap Archigram, samen met Warren Chalk, Dennis Crompton, David Greene, Ron Herron en Michael Webb. Een jaar later verscheen het eerste nummer van het periodiek Archigram, met daarin thema's die in
Peter cook werkkleding

Peter Cook in werkkleding.

Peter cook 2

Peter Cook als hoogleraar Städelschule Frankfurt am main aan het lesgeven.

het veertienjarig bestaan het samenwerkingsverband nog vaak zouden terugkeren, zoals popcultuur, massaconsumptie en dynamische stedenbouw.

Het was een vruchtbare tijd voor Cook. Hij was een van de stuwende krachten in de groep, met belangrijke bijdragen als Plug-in City (1964-1966) en Instant City (1968). Voor een paviljoen op de Expo '70 in Osaka werkte hij samen met de Japanse architect Arata Isozaki. Bovendien gaf Cook sinds 1964 leiding aan een studio van de Architectural Association.

samenwerking met Hawley

In 1975 kwam er een einde aan de gezamenlijke reis van de zes architecten die Archigram vormden. Na de ontbinding van de groep werkte Cook vanaf 1977 samen met Christine Hawley. Dit bureau begon in de lijn van Archigram met denkwolk-architectuur - fantastische, niet te realiseren bouwkunst - maar evolueerde langzaam naar een meer concrete stijl. In 1988 werd het tweetal gevraagd een serie woningen aan de Lützowplatz in Berlijn te verzorgen. In 1994 wonnen Hawley en Cook een prijsvraag voor een museum voor Romeinse oudheden in Bad Deutsch-Altenburg.

In 1984 werd Peter Cook benoemd tot hoogleraar architectuur aan de Städelschule in Frankfurt am Main, een positie die hij tot op de dag van vandaag bekleedt. In 2005 nam Cook afscheid als professor aan de Bartlett School of Architecture, waar hij sinds 1990 een aanstelling had. In 2007 werd Peter Cook geridderd door koningin Elizabeth.