FANDOM

Amsterdamgebouw

Concertgebouw Amsterdam

Het Concertgebouw is een drie zalen tellend concertgebouw in de hoofdstad Amsterdam. Samen met de Symphony Hall in Boston en de Musikvereinsaal Wenen wordt het, door de uitzonderlijk goede akoestiek, tot één van de beste drie zalen ter wereld voor symfonische muziek gerekend.

Achtergrond

Rond 1850 wilde de arts Samuel Sarphati van Amsterdam een moderne Europese stad maken. Daartoe ontwierp hij een uitbreidingsplan voor de stad en werden er hotels, restaurants en cafés gebouwd. Ook het culturele leven bloeide op, gesymboliseerd door de bouw van het Concertgebouw. Op 15 september 1881 zijn het zes illustere burgers die in Amsterdam bij elkaar komen om een 'Voorloopige Commissie tot het bouwen van een concertzaal' in het leven te roepen. Een jaar later wordt de N.V. 'Het Concertgebouw' opgericht, met als doel het  verbeteren van de positie van muziek in de stad en het bieden van onderdak aan het Koninklijk Concertgebouworkest. Voor het bepalen van de locatie vragen de notabelen assistentie van Pierre Cuypers, de architect van het dan in aanbouw zijnde Rijksmuseum. Er wordt een prijsvraag uitgeschreven voor het ontwerp van het concertgebouw, waarbij een aantal voorwaarden wordt gesteld: een grote zaal met ruimte voor ongeveer tweeduizend bezoekers, een kleine zaal en een tuin voor openluchtconcerten. Architect A.L van Gendt wint de prijsvraag met zijn ontwerp voor een monumentaal pand. In 1886 is het gebouw gereed, maar door onenigheid over allerlei zaken wordt het gebouw pas op 11 april 1888 geopend voor het publiek.

Het gebouw

Het gebouw werd door Van Gendt hoofdzakelijk opgetrokken uit baksteen, maar met een zandstenen gevel. Boven de hoofdingang bevinden zich zes zuilen met daar bovenop een fronton in driehoeksvorm. In het fronton zit een reliëf met een afbeelding van de muzen. Achter de zes zuilen ligt de gevel van het pand, met daarin grote vensters waarboven zich borstbeelden van diverse componisten bevinden. Helemaal bovenop de gevel is een gouden lier geplaatst, tot op heden het logo van Het Concertgebouw. Deze lier verwijst naar Apollo, de beschermheer van de muziek.

Weens classicisme

De gevel van het Concertgebouw is vormgegeven volgens de stijl van het Weens classicime en Van Gendt liet zich daarbij inspireren door de klassieke oudheid. De gevel is echter meer gedecoreerd dan in de oudheid de gewoonte was en vertoond daarmee kenmerken van de neorenaissance. Deze manier van versieren werd gebruikt om gebouwen meer status te geven. Het interieur van het gebouw is vormgegeven en ingedeeld naar het voorbeeld van het Neue Gewandhaus in Leipzig, dat in 1943 vernietigd zou worden. Het Concertgebouw heeft dezelfde vloeiende lijnen en ronde hoeken als het Neue Gewandhaus en de zalen worden ook omgeven door ruime gangen. En net als in Leipzig werd de kleine zaal dwars achter de grote zaal gebouwd.

Aanbouw en renovatie

Tussen 1985 en 1988 werd het gebouw uitgebreid met een moderne aanbouw van Pi de Bruijn. Deze aanbouw stuitte op nogal wat weerstand, maar De Bruijn kon zijn ontwerp uitstekend verdedigen: de nieuwe vleugel is simpel vormgegeven en helemaal van glas, waardoor het oorspronkelijke gebouw in zijn waarde wordt gelaten. De lichtgrijze kleur van de aanbouw sluit ook perfect aan bij het oude gebouw. In 1992 werd het Concertgebouw van buiten grondig gerenoveerd, inclusief de plaatsing van een gloednieuwe lier. In 1995 is bovendien het interieur gerenoveerd.