Fandom

Cohen, Abel

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share

Abel Cahen (Geldrop, 1934) studeerde bouwkunde aan de Technische Universiteit in Delft. Na zijn studie doceerde hij achtereenvolgens aan de Gerrit Rietveld Accedemi te Amsterdam, het Instituut voor Architectuur (huidig NAI) te Utrecht en het Berlage instituut te Amsterdam.

ontwerpen

Abel Cahen ontwierp onder andere het grachtenpand aan de Singel 428 (1968) in Amsterdam, het Joods Historisch Museum (1987) in Amsterdam, het kantoorgebouw RACM (1988) in Amersfoort en het Instituut voor Psychiatrische Dagbehandeling in Utrecht. Voor zijn ontwerp voor het Joods Historisch Museum ontving Cahen de Council of Europe Museum Prize 1989 en voor het Instituut voor Psychiatrische Dagbehandeling de Rietveldprijs (1991).

van Abbemuseum
Techniek

In 1991 maakte Cahen het ontwerp voor de uitbreiding van het Van Abbemuseum. Zijn ontwerp, waarbij nieuwbouw op het uit 1936 daterende gebouw geplaatst zou worden, werd onder hevige protesten verworpen. Nadat het gebouw op de rijksmonumentenlijst was geplaatst, ontving Cahen een nieuwe ontwerpopdracht. In 2003 is de nieuwbouw naar ontwerp van Cahen gerealiseerd.