FANDOM

Jo Coenen (1949) is de afgelopen decennia uitgegroeid tot een van de belangrijkste architecten en stedenbouwkundigen van Nederland. Hij sleepte prestigieuze opdrachten binnen en won diverse prijzen met zijn bouwwerken. Vanwege zijn voorliefde voor wat hij zelf 'vriendelijke monumentaliteit' noemt en de gelaagdheid van enkele van zijn werken, zou men Coenens stijl wel historiserend postmodernisme kunnen noemen, naar analogie met de bouwkunst van Aldo Rossi. Anderzijds is een definitief stempel niet mogelijk. Daarvoor beweegt Coenen zich te gemakkelijk door verschillende stijlen en genres.

Coenen & CoEdit

Coenen studeerde af in 1975 aan de Technische Hogeschool in Eindhoven. Nadien werkte hij vo
LOGOCOENEN

Het logo van het bedrijf van Jo Coenen

or Luigi Snozzi in Zwitserland, James Stirling in Engeland en Aldo van Eyck en Theo Bosch in Amsterdam. Met name Snozzi is van blijvende invloed geweest op Coenens latere werk. In 1979 startte Jo Coenen een eigen kantoor, Jo Coenen & Co, dat in eerste instantie gevestigd was in Eindhoven. Inmiddels heeft de architect kantoren in Maastricht, Amsterdam, Luxemburg en Berlijn.

De praktijk van Coenen moest zich aanvankelijk tevreden stellen met kleine projecten, zoals enkele winkelpanden en verbouwingen. In de tweede helft van de jaren kwamen er grotere opdrachten binnen, zoals het stadskantoor te Delft (1986) en de bibliotheek te Heerlen (1986). In zijn ontwerpen waren toen al enkele karakteristieken aan de oppervlakte gekomen, zoals een voorkeur voor symmetrie en monumentaliteit.

NAiEdit

In 1987 won Coenen de besloten prijsvraag voor het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam
COENENFOTO

NAi gebouw die Jo coenen heeft ontworpen.

(gerealiseerd in 1993), een opdracht met prestige. In dezelfde periode verzorgde de Limburger het masterplan van het KNSM-eiland, een groot. stedenbouwkundig project in Amsterdam, en van de wijk Céramique in Maastricht. Zijn opvatting is naar eigen zeggen 'architectonisch-stedenbouwkundig'. Dat wil zeggen dat de architectuur niet volstrekt onderdanig is aan het overkoepelende idee, maar andersom ook niet; beide behouden een zekere mate van autonomie. De inrichting van het eiland in Amsterdam laat zien dat de architect aandacht geeft aan de geschiedenis en context van het gebied. Coenens robuuste woonblokken weergalmen de industriële bedrijvigheid die het voormalig havengebied ooit heeft gekend.

RijksbouwmeesterEdit

Ook in de nieuwe eeuw heeft Coenen een aantal spraakmakende projecten behandeld. Van 2000 tot 2004 was hij Rijksbouwmeester, een periode waarin hij zich sterk maakte voor de terugkeer van het experiment in de bouwkunst. Daarna voltooide hij het stadsdeel Smalle Haven in Eindhoven, met de Vesteda Toren die opvalt in rankheid en elegantie. Coenens jongste landmark is het nieuwe hoofdgebouw van de Openbare Bibliotheek Amsterdam op het Oosterdokseiland, nabij het Centraal Station dat 7 juli 2007 geopend werd.
Fragment Jo Coenen04:19

Fragment Jo Coenen

Rijksbouwmeester Jo Coenen

Niet louter als architect en stedenbouwkundige, maar ook als theoreticus heeft Coenen furore gemaakt. Hij schreef meerdere boeken, waaronder De kunst van de versmelting. Coenen gaf in het verleden ondermeer les aan de École Polytechnique in Lausanne en de Technische Universiteit in Karlsruhe en bekleedt nu een leerstoel op de TU Delft. Daar geeft hij leiding aan het ®MIT, het Kenniscentrum voor Modificatie, Interventie en Transformatie van de Faculteit Bouwkunde.