FANDOM

Dfsafas

Wells Coates

De van afkomst Canadese Wells Coates werd geboren in Tokio en bracht zijn jeugd door in het Verre Oosten. In 1913 maakte hij samen met zijn vader een wereldreis om vervolgens, tijdens de Eerste Wereldoorlog, te dienen in het leger. Vanaf 1921 volgde Wells een ingenieursopleiding in Vancouver en Londen, waarna hij een tijdlang werkzaam was als journalist bij de Daily Express. Zijn wens om architect te worden zat er echter al jong in en was geïnspireerd door zijn moeder, die architectuur had gestudeerd bij [[Louis Sullivan]].

Werkzaamheden

Na zijn baan als journalist was hij Coates in loondienst als ingenieur en architect, voordat hij in 1929 zijn eigen bureau opende in Londen. Dit bureau leidde hij tot aan zijn dood, slechts onderbroken door de Tweede Wereldoorlog en ontwerpopdrachten in Canada in de jaren vijftig. In 1933 was Coates één van de oprichters van de groep MARS. Tevens was hij één van de belangrijkste vertegenwoordigers van het vooroorlogse modernisme  'in Groot-Brittannië. Hij werd geïnspireerd door het idee van Le Corbusier dat gebouwen machines moesten zijn om in te wonen. Ook kwamen zijn ervaringen tijdens zijn jeugd in Japan terug in zijn ontwerpen.  

Ontwerpen

Zijn [[Lawn Road Flats Isokon-gebouw]] in Londen (1933) is met haar ranke betonnen vorm en doorlopende balkonbanden een goed voorbeeld van het rationalisme uit die tijd. Het gebouw was een experiment in collectief wonen voor linkse intellectuelen, maar werd al tijdens de bouw verguisd. In de jaren dertig van de twintigste eeuw ontwierp Coates zijn meeste werk. Direct na Isokon bouwde hij de [[Embassy Court Flats]] in Brighton (1935), daarna 10 Palace Gate in Kensington (1939) en particuliere woonhuizen. Verder werkte Coates mee aan naoorlogse behuizingplannen, ontwierp een boot en werkte als stadsplanner.

Canada

In de jaren vijftig ging Coates steeds vaker terug naar Canada, waar hij zich in 1957 weer definitief vestigde. Hij gaf er les en zijn laatste opdracht was het ontwerpen van een monorailsysteem voor Vancouver. Coates was wederom zijn tijd voorruit en het plan werd afgeketst. Pas jaren later zou het monorailsysteem in vernieuwde vorm bekend worden als de Sky Train. Coates was erg innovatief en introduceerde een aantal nieuwe ideeën in de architectuurwereld. Naast gebouwen hield hij zich ook bezig met industrieel design en zijn in 1934 ontworpen radiotoestel werd zelfs een klassieker. In 1958 stierf hij aan een hartaanval.

Lawn Road Flats

Lawn Road Flat