FANDOM

Christo

Bouwwerk van Christo.

De in Bulgarije geboren Amerikaan Christo, van geboorte Christo Vladimirov Javacheff geheten, is een ku
Christo Vladimirov Javacheff

Christo

nstenaar die vooral bekend is geworden doordat hij bestaande gebouwen letterlijk voorzag van een nieuw jasje. Hij werkt tot vandaag de dag samen met Jeanne-Claude (Denat de Guillebon, 1935).

inpakwerk

Christo staat vooral bekend om het verpakken van grote bekende objecten. Dit zijn veelal gebouwen, bruggen en eilanden, maar ook bomen, torens en fonteinen. Zijn doel hierbij is de toeschouwer de wereld op een andere manier te laten zien: wanneer een object, hoe bekend ook, is ingepakt, is het niet meer herkenbaar. Omdat de objecten gewoon in gebruik zijn, is het niet mogelijk de objecten op permanente basis in te pakken. De fotografie van de projecten is daarom een belangrijk onderdeel geworden, omdat alleen de foto's kunnen worden geëxposeerd. Dit gebeurt in vooraanstaande uiteenlopende [musea]] zoals het Centre Pompidou in Parijs, Galleria degli Uffizi in Florence, Victoria and Albert Museum in Londen en Museum of Modern Art en Metropolitan Museum of Art in New York. In Nederland is zijn werk onder andere te zien in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en het Stedelijk Museum in Amsterdam. De bekendste voorbeelden van door Christo ingepakte objecten zijn de Reichstag (1995) en Surrounded Islands in de Biscayne Bay, Florida (1981). Maar Christo heeft ook andere kunstwerken gemaakt, zoals Valley Curtain (1972), The Umbrellas (1984 - 1991) en The Wall (1998).

bijdrage

Christo heeft met zijn werk een opvallende bijdrage geleverd aan de kunstgeschiedenis en blijft dat doen. Met zijn site-specific werk wordt hij ook wel in verband gebracht met de kunstenaar Robert Smithson. Christo en Jeanne-Claude zijn tegenwoordig nog steeds bezig met verschillende (kunst)projecten. Zo werken ze nu aan 'Over the River' in Colorado en 'The Mastaba' voor The United Arab Emirates.