FANDOM

Kut vliegtuig

Carrasco International Airport

Beter bekend door Aeropuerto Internacional de Carrasco in verwijzing naar de wijk waar het zich bevindt, is de belangrijkste luchthaven die Montevideo, Uruguay, gelegen in de aangezende depratement van Canelones . Het is de grootse luchthaven van Uruguay.

De oorspronkelijke passagiersterminal, momenteel de cargo terminal, werd ingehuldigd in 1947. In 2003 heeft de Uruguayaanse regering overgedragen van de administratie, de exploitatie en het onderhoud van de luchthaven naar het private investeringsgroep Puerta del Sur SA, die sindsdien geïnvesteerd in een aantal upgrades van de luchthaven. Op 3 februari 2007 begon de bouw van een nieuwe en moderne terminal die parallel ligt aan baan 06/24. De nieuwe terminal, ontworpen door Uruguayaanse geboren architect Rafael Viñoly, heeft de capaciteit tot 3 miljoen passagiers per jaar, waaronder een veel grotere parkeerplaats gebouwd voor meer dan 1200 voertuigen afhandelen. Deze nieuwe terminalgebouw heeft vier jetways, aparte verdiepingen voor aankomst en vertrek en een groot weergavegebied op de bovenste verdieping. De terminal heeft ruimte voor uitbreiding voor twee extra jetways en een maximale capaciteit van 6 miljoen passagiers per jaar vóór het gebouw werkelijke uitbreiding nodig zou hebben. De nieuwe terminal werd ingehuldigd op 5 oktober 2009 met de officiële activiteiten beginnen op 29 december 2009. Een nieuwe 15 miljoen US $ cargoterminal werd gebouwd.