FANDOM

Cap geminiii

Bovenaanzicht van Cap Gemini

In de jonge Utrechtse kantorenwijk Papendorp, ten westen van het Amsterdam-Rijnkanaal, is het nieuwe hoofdkantoor van Cap Gemini Ernst & Young gerealiseerd. Kenmerkend is de majestueuze Plaza, de centrale hal die de vijf afzonderlijke gebouwen met elkaar verbindt. De gebogen plafonds en kelkachtige kolommen geven de plaza de ruimtelijke beleving van een kathedraal. Over dit centrale plein is een glooiend parklandschap gevouwen dat de aanwezige hoogten van de nabije omgeving met elkaar verbindt.

Dit nieuwe landschap, dat tevens het parkeren bedekt, bevat ruime patio’s. Hierin zijn extra individuele toegangen tot de kantoren en het parkeren gesitueerd. Additionele sneden in het landschap voorzien de plaza van daglicht en uitzicht. Zo ontstaat op het oorspronkelijke polderniveau het centrale plein waar alle gebouwen omheen zijn gesitueerd.

Het hoofdgebouw is het grootste en meest centrale gebouw van de campus. Het bestaat uit een sokkel met het bedrijfsrestaurant en daarboven twee kantoorgebouwen. Bijzondere ruimtes in deze gebouwen worden in de gevel gearticuleerd met grote [[glazen] vlakken. Vanuit de bovenste verdieping van het restaurant bieden enorme glazen puien een wijds uitzicht over het nieuwe landschap en het Amsterdam- Rijnkanaal.

Het congresgebouw neemt in het complex een bijzondere positie in vanwege haar programma, dat bestaat uit foyer, auditorium, negen congreszalen, vergaderruimten en administratieve ruimten. De horizontale stapeling van deze functies geeft vorm aan het gebouw. Elke functie krijgt een genuanceerde materialisatie in de gevel.

De drie overige gebouwen zijn de kantoorgebouwen Noord, Midden en Zuid. Deze geheel in metselwerk uitgevoerde gebouwen danken hun sculpturale vorm aan de combinatie van verschillende kantoordiepten in één gebouw.

Een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp van het complex is tevens duurzaamheid door flexibiliteit: separate verhuur aan meerdere gebruikers in de toekomst kan zonder dat daar aanpassingen voor nodig zijn.