FANDOM

De Spanjaard Santiago Calatrava (1951) is bekend vanwege zijn sculpturale bruggen en gebouwen. Het zijn organisch gevormde bouwwerken, vervaardigd uit onaangekleed wit beton en staal. Zijn beroemdste creaties zijn de Stad van Kunsten en Wetenschap in Valencia en het Satolas TGV-station van Lyon.

Gebouw santiago

Lyon-Satolas TGV Station

de stijl van santiago
Santiago calatrava

santiago calatrava

De in Valencia geboren Calatrava volgde in Spanje en Zwitserland opleidingen tot ingenieur en architect. Daarnaast is hij beeldhouwer. Zijn werken zijn doorgaans een samensmelting van deze beroepen; ze zijn technisch hoogwaardig en hebben een kunstzinnige insteek. Ze symboliseren vaak lichamelijke kenmerken van mensen of dieren. De constructies hangen in elkaar als de vleugels van een vogel of de ruggengraat van een persoon.

Volgens Calatrava is geometrie de basis voor inzicht in de bouwkunst. Dit koppelde hij aan zijn voorliefde voor de sculpturale mogelijkheden van beton en vormen uit de natuur. Zijn motto is dan ook: 'de natuur is zowel moeder als leermeester'.

Calatrava probeert in zijn ontwerpen altijd de grenzen van het architectonisch bereikbare te zoeken. Hij doet dit door middel van zorgvuldige wiskundige berekeningen. Omdat hij zo'n eigen stijl heeft, werkt hij ook volledig in zijn eentje. Hij heeft in Spanje, Frankrijk en Zwitserland drie bureaus, maar die staan volledig in zijn dienst.

vogels en vleugels

Santiago Calatrava beleefde zijn doorbraak aan het begin van de jaren negentig toen hij het winnende ontwerp leverde voor het treinstation van Zürich (1990) en werd gevraagd om een telecommunicatietoren te maken voor de Olympische Spelen van 1992 in Barcelona.

In 1994 werd een hoogtepunt uit zijn carrière gerealiseerd: het TGV-station van de Zuid-Franse stad Lyon. De centrale hal heeft twee enorme vleugels, waardoor het gebouw de bijnaam 'de vogel' kreeg. Opvallend is dat de vleugels verder geen functie hebben. Calatrava verwerkt in de meeste van zijn werken elementen die alleen esthetische waarde hebben.

bruggen

Het meest bekend is Calatrava van de bruggen die hij bouwt. Hij heeft er tientallen op zijn naam staan, waaronder de beroemde Felipe II-brug in Barcelona en de Alamillo Bridge in Sevilla. Ook in Nederland heeft hij een drietal bruggen (2004) ontworpen, alle drie in de Haarlemmermeer. Hun vorm is typerend voor de stijl van de Spaanse architect.

Calatrava staat ook bekend als een architect die niet zuinig is bij het ontwerpen. In Nederland ontstonden heftige discussies over de hoge kosten van de bruggen in de Haarlemmermeer. Wanneer er bezuinigingen op stapel stonden in de gemeente werd al snel het verband gelegd met 'die dure rotbruggen'.

Ondanks de controverse die zijn werk vaak oproept, is Calatrava beloond met vele architectuurprijzen. Alleen de prestigieuze Pritzker Prize ontbreekt nog in zijn kast.

Stad van Kunsten en Wetenschappen

Het grootste project uit Calatrava's loopbaan is de Stad van Kunsten en Wetenschappen (2004) in 'zijn' stad Valencia. Op een oud haventerrein ontwierp hij een planetarium, wetenschapsmuseum en een kunstencentrum. De architect die zich vooral met het ontwerpen van bruggen en overkappingen bezig hield, had nog niet zo'n groot bouwwerk op zijn naam staan.

bouwwerken buiten Europa

Hoewel het overgrote deel van zijn bouwwerken in Europa te vinden is, is Santiago Calatrava actief buiten het Europese continent. In de Verenigde Staten is hij verantwoordelijk voor diverse ontwerpen, zoals de uitbreiding van het Milwaukee Art Museum (2001) en het ongerealiseerde ontwerp voor de Cathedral of Sint John the Divine in New York. Maar waar Santiago Calatrava ook bouwt, zijn werk is en blijft omstreden.