FANDOM

Daniel Burnham

Daniel Hudson Burnham (Henderson, New York, 1846-Heidelberg, 1912) was een leerling van William Le Baron Jenney. Hij trouwde op stand en verkreeg daardoor toegang tot belangrijke bouwopdrachten in de jaren '80 en '90 van de negentiende eeuw.

Van stijl naar stijlEdit

De veelzijdige Burnham had sinds 1873 in Chicago een bureau met John Wellborn Root. Ze bouwden aanvanke­lijk ingetogen, strakke bedrijfsgebou­wen in staalskeletbouw, die vaak tot de Chicago School gerekend worden. Voorbeelden zijn het Rookery Building  (1885 tot 1888) en het zestien verdie­pingen tellende Monadnock Building  (1891-1893), hoewel de buitenmuren hiervan uit dragend metselwerk bestaan en er geen sprake is van skeletbouw. De Reliance Building Building  (1894-1895), dat Burnham samen met John Root b

Flatiron building
ouwde, heeft wel een  staalskelet en geldt als een Chicago School-gebouw pur sang.
Na de eeuwwis­seling stapte het bureau over op de stijl van de École des Beaux-Arts uit Europa. Het monumentale en rijk gede­coreerde Flatiron Building New York uit 1901 laat deze overgang zien.

Stedenbouwkundige plannenEdit

Het bekendst was Burnham echter als stedenbouwkundige. Het classicistische plan [[White City]] uit 1893 geldt als het hoogtepunt van een beweging die gelijktijdig met de Chicago School bestond, de City beautiful Movement. Het plan omvatte de herstructurering van een gebied dat in een straal van 100 kilometer rond de binnenstad lag; als hoofd van de afdeling gebouwen voor de World's Columbian Exposition in Chicago, ontwierp Burnham samen met Charles Follen McKim    en Fredric Law Olmsted  een weidse Court of Honor van monumentale gebouwen gebouwen  in de klassieke stijl van de Franse Beaux-Arts. Het indrukwekkende geheel van witgeschilderde gevels met pilasters, koepels en rondbogen verborg in werkelijkheid tijdelijke expositieruimten van ijzer en glas. Later maakte Burnham ook plan­nen voor verschillende andere steden, waaron­der het beroemde plan van Chicago uit 1909, dat hij ontwierp met de Amerikaan Edward Bennett en dat getekend werd door Jules Guerin. Het doel van het [[Chicago Plan]] was volgens Burnham om de stad te redden van 'chaos, incident to rapid growth, and especially to the influx of people of many nationalities without common traditions or habits of life'.