FANDOM

113693

The Burj Dubai

122317

Uitzicht op de Burj Dubai (preconstructie)

In Dubai wordt momenteel de hoogste toren ter wereld gebouwd. De Burj Dubai (toren van Dubai) krijgt waarschijnlijk een hoogte van 818 meter. Hoe hoog de toren ook gaat worden, in april 2008 bereikte de Burj Dubai reeds een hoogte van 629 meter en werd daarmee al de hoogste constructie ter wereld, omdat het de 628,8 meter van de KVLTY-TV mast in North Dakota (VS) overtrof.

plattegrond

De bouw van de Burj Dubai is gestart in januari 2005. De architect van de wolkenkrabber is het bureau van Skidmore, Owlings & Merril (SOM) die de vorm van het ontwerp inspireerde op een bloem: de Hymenocallis, een in de regio veelvoorkomende woestijnbloem. De harmonieuze structuur van deze bloem was een van de uitgangspunten voor het ontwerp. De horizontale doorsnede van de toren is Y-vormig. Zo ontstaan er drie vleugels rondom een centrale kern. Door deze vorm kunnen veel ramen worden aangebracht voor een optimaal uitzicht, zonder tegen een andere vleugel aan te kijken. Bovendien wordt de stabiliteit van de toren vergroot.

Van fundering tot torenspits

De fundering van de Burj Dubai bestaat uit 192 palen die meer dan 50 meter diep in de grond zitten. De palen worden bij elkaar gehouden door een 3,7 meter dikke betonlaag. Het beton dat in de fundering is gestort weegt in totaal meer dan 110.000 ton. Het exacte aantal verdiepingen van de Burj Dubai is nog niet bekend, maar de indeling zal er grofweg als volgt uitzien; in de onderste 39 verdiepingen zal zich een hotel bevinden. Boven het hotel, tot de 108e verdieping (op 375 meter hoogte) is ruimte voor woningen. De Burj Dubai zal tussen de 108e en 153e verdieping in beslag worden genomen door kantoren met op de 123e verdieping en een uitzichtpunt op 442 meter hoogte. De bovenste verdiepingen zijn gereserveerd voor 'communication' en de punt van de toren.

windgevoeligheid

De toren wordt in een aantal stappen naar boven toe steeds smaller, waardoor verschillende lagen ontstaan. Door variatie aan te brengen in de afstand tussen deze lagen en de breedte van de toren wordt de enorme hoogte van de Burj Dubai extra benadrukt. De verschillende lagen zorgen ervoor dat de dwarsdoorsnede varieert en ook de windgevoeligheid wordt beperkt; de wind stuit bij elke laag op een andere vorm en krijgt daardoor moeilijker vat op het gebouw. Dit neemt niet weg dat door de grote hoogte van de Burj Dubai de toren zeer windgevoelig is. Om de wind weerstand te kunnen bieden, is het noodzakelijk dat de toren kan bewegen; op ongeveer 600 meter hoogte kan de toren ruim één meter met de wind 'meebewegen'.

glazen façade in de woestijn

De glazen geleiding van de Burj Dubai is chroomkleurig en doet denken aan een grote spiegel. Een glazen op een toren midden in de woestijn waar de temperatuur in de zomer op kan lopen tot 50 graden; het klinkt tegenstrijdig, maar juist deze façade moet het interieur van de Burj Dubai beschermen tegen de extreme hitte. Ook wind, vocht en geluid moet door de gevelbekleding worden tegengehouden.

oplevering

Het blijft de vraag wanneer de Burj Dubai gereed komt. Het jaar 2008 werd lang genoemd als eindjaar, maar in juni 2008 werd bekend dat de bouw minimaal negen maanden vertraging heeft opgelopen. De oorzaak werd niet genoemd, maar het kan te maken hebben met een grootschalige staking in november 2007 toen 40.000 bouwers het werk neerlegden om betere arbeidsomstandigheden af te dwingen. Begin 2007 liep de bouw van de Burj Dubai ook al maanden vertraging op door het faillissement van een Zwitsers bedrijf dat de gevelbekleding zou moeten verzorgen. Door al deze tegenslagen wordt de Burj Dubai in ieder geval niet voor augustus 2009 opgeleverd.