FANDOM

Jij bent ook cool

Het weeshuis

Jij bent cool

Het weeshuis

In 1960 werd het nieuwe Burgerweeshuis geopend in Amsterdam. Aldo van Eyck ontwierp het en in zijn ontwerp heeft hij willen voldoen aan de behoeften van de mens. Dit deed hij in de lijn van het blad Forum dat zich verzette tegen het functionalisme van de oudere garde architecten. Het Burgerweeshuis wordt gezien als de start van het structuralisme.

weeshuis

Het Amsterdamse burgerweeshuis was altijd gevestigd geweest in het Sint Lucienklooster, het complex waar tegenwoordig het Amsterdams Historisch Museum gevestigd is. Het nieuwe burgerweeshuis aan het IJsbaanpad bood plaats aan 125 wezen en werd gebouwd onder het motto 'Een kleine wereld in een grote, een grote wereld in een kleine, een huis als een stad, een stad als een huis, een thuis voor kinderen'. Het ontwerp van Van Eyck sloot uitstekend aan bij de ideeën van opdrachtgever Frans Meurs, oud-wethouder en directeur van het weeshuis dat nu naar de rand van de stad verhuisde. Het laten zien en verenigen van tegenstellingen, dat kenmerkend is voor het werk van Van Eyck, komt ook terug in het Burgerweeshuis.

eenheid

Het huis bestaat uit een verzameling van klassiek aandoende kleinere vierkante huisjes met koepels. Elk huisje kan een individu herbergen en biedt ruimte voor privacy, maar tegelijkertijd zijn alle plekken ook weer met elkaar verbonden. Doordat alle koepels met elkaar verbonden zijn is er een soort stadje ontstaan dat ruimte bood aan acht kinderafdelingen, voor elke verschillende leeftijdsgroep één. Elke afdeling had weer een eigen gemeenschappelijke ruimte die bestaat uit een wat grotere ruimte met wederom een koepel. De delen van het huis die voor de jongere kinderen waren bedoeld zijn erg beschut en afgeschermd, terwijl de afdelingen voor de oudere jeugd juist in verbinding staan met buiten. Door middel van cirkels - in de vorm van lichtopeningen en muurtjes - heeft Van Eyck de losstaande plekken met elkaar willen verbinden.

tegenstellingen

De uiterlijke eenheid van de verschillende huisjes wordt aan de binnenzijde van het gebouw niet doorgezet. Het interieur is in elk huisje juist weer anders. De ruwe buitenkant contrasteert met de zachte binnenkant. Zelf vergeleek Van Eyck het met een ruige winterjas met een zijden voering.

Burgerweeshuis

Van Eyck heeft gebruikt gemaakt van baksteen, ruw beton, geschilderde stenen en gekleurd glas. Om de tegenstelling tussen binnen en buiten toch weer op te heffen heeft hij glazen wanden aangelegd, waardoor je je zowel binnen als buiten waant. Om de overgang van het veilige huis naar de buitenwereld soepeler te laten verlopen, ontwierp Van Eyck ook nog een omsloten plein tussen het gebouw en de stad.