FANDOM

Erik Bryggman vervulde een voortrekkersrol bij de verbreiding van het functionalisme in Finland. Hierbij werkte hij enige tijd samen met Alvar Aalto. Tegen het einde van zijn leven zou zijn architectuur echter wat romantischer en decoratiever worden.

Opleiding 

De Finse architect Erik Bryggman werd op 7 februari 1891 in Turku, Finland, geboren. Hij studeerde architectuur aan de Technische Universiteit van Helsinki en haalde er in 1916 zijn diploma. Na zijn studie ging Bryggman werken bij het bureau van Lindgren. Daarna, in 1920, reisde hij naar Italië. Daar bestudeerde hij de architectuur van de Renaissance. De Italiaanse invloeden zijn duidelijk aanwijsbaar in zijn werken van eind jaren '20.

103519

Erik Bryggman

De architect Bryggman

Terug in Turku begon Bryggman in 1923 met enig succes zijn eigen architectenbureau. In 1927 begon zijn samenwerking met Alvar Aalto, met wie hij tot de pioniers van modernistische architectuur in Finland gerekend werd. In 1928 reisde Bryggman naar het Bauhaus in Dessau, waar hij Walter Gropius ontmoette. In zijn werk na deze ontmoeting is duidelijk een verschuiving richting het functionalisme zichtbaar. In 1929 ontwierp hij samen met Aalto de tentoonstelling ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van Turku. Dit was het eerste echte statement van functionalisme in Finland.

Kupittaa Bryggman totokioski 1

Totokioski

Turku 

Toen Aalto naar Helsinki verhuisde, bleef Bryggman in Turku zijn beroep uitoefenen. Zijn twee bekendste eigen werken zijn de uitbreiding van de bibliotheek van de Abo Akademi University en de Wederopstandingkapel, beide in Turku. De bibliotheek (1935) is in een uitgesproken functionalistische stijl gebouwd, terwijl de kapel (1941) een meer organische en romantische architectuur bezit. In de jaren '50 had Bryggman vele opdrachten, maar deze waren van weinig betekenis. Onder zijn laatste werken bevonden zich de restauratie van de burcht en kathedraal van Turku. Erik Bryggman stierf op 21 december 1955 in Turku.