FANDOM

Wiki

bouw

De bouw is de economische sector of bedrijfstak die zich bezighoudt met het produceren van woningen en andere bouwwerken. De kennis die hiervoor nodig is, en de wetenschap die zich daarmee bezighoudt, heet bouwkunde.

Mensen in de bouw

Hieronder een kernschema van processen die tot een gebouw leiden. Tijdens elk proces is er een team van specialisten bezig om het gestelde doel te bereiken:

  • het initiatief
  • het ontwerp
  • de bouw
  • het gebruik

Hoewel het nog steeds voorkomt dat iemand zijn eigen huis bouwt, wordt het meeste bouwen gedaan door gespecialiseerde bouwbedrijven die in opdracht van een opdrachtgever een gebouw plaatsen.

Projectontwikkelaars laten op eigen initiatief kantoren, bedrijfspanden en wooncomplexen ontwerpen en bouwen om die naderhand te kunnen verkopen.

Beroepen in de bouw

In Nederland werken 499.100 mensen in de bouw (2008).

Een onvolledige opsomming van beroepen in de bouw:

Aannemer; blokkenlijmer; bekister; betonstaalverwerker; betonreparateur; opzichter; bouwvakker; constructeur; dakdekker; gibobouwer; huisschilder; ijzervlechter; installateur; loodgieter; metselaar; opperman; steigerbouwer; stukadoor; timmerman; plafonneur; uitvoerder; werkvoorbereider; tegelzetter; klusbedrijf; grondwerker; elektricien; veiligheidscoördinator; architect.