FANDOM

Op de kruising van de Nieuwe Herengracht en het Entrepotdok, waar voorheen de Amster
Botania

Buitenaanzicht van de Botania

damse Verkeerspolitie gehuisvest was, rijst het nieuwe appartementencomplex 'Botania' uit het water op.

Het autonome bakstenen gebouw refereert in zijn expressie aan de karakteristieke Amsterdamse grachtengevels. De compositie van stevige withouten kozijnen met standgroene ramen en grote verglaasde buitenruiten vormt een moderne variant op het oude stadsblok.

Botania is een woonblok met een grote differentiatie aan appartementtypen en ruimtetypen. Een drietal 33 meter lange gevel-tot-gevel woningen is hierin het opvallendst. Zij verdelen de omsloten binnenruimte in twee tegengesteld gerichte, trechtervormige ruimten: één matverglaasde buitenruimte en één houtbetimmerde interieure ruimte, die de centrale hal vormt. Hierin bepalen de beglaasde cascadetrappen en de gestapelde doorsteekwoningen het 'Sauvage'-achtige karakter van de ruimte. Hiermee knoopt het project aan bij een lange traditie van moderne klassiekers zoals het woonblok met zwembad 'Rue des Amiraux' in Parijs van Henri Sauvage.

Het bouwblok kent extern twee volumetrische verbijzonderingen: het gearticuleerde daklandschap dat alle bovenste appartementen voorziet van een riant dakterras met fabuleus Amsterdams uitzicht en de commerciële ruimte op de begane grond die zich door de bijzondere gevelopbouw slechts selectief toont, maar een royale toegang tot het gebouw creëert.