Fandom

Bonnema, Abe

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments8 Share
Abe Bonnema
Abe Bonnema

Abe Bonnema werd in 1926 in het Friese Stiens geboren. Na zijn opleiding aan de Technische Universiteit in Delft begon hij eind jaren vijftig een eigen architectenbureau. Hij werkte vanuit Friesland en genoot daarom weinig naamsbekendheid, zo ver weg van de Randstad. In het begin hield Bonnema zich vooral bezig met woningbouwprojecten en haalde hij het Franse gietbouwsysteem, dit is het bouwen met beton dat op de bouwplek zelf gestort wordt, naar Nederland.

De architect Bonnema

Bonnema was een architect die vooral functioneel te werk ging en zich niet bezighield met interessante uitspraken over het architectenvak. Toch had hij wel een eigen stijl en week hij af van de manier van werken van de functionalisten in de jaren vijftig en zestig van de twintigste eeuw. Hij werkte altijd in goed overleg met de opdrachtgevers, gebruikte duurzaam materiaal en bleef binnen het budget. Bonnema ontving verschillende prijzen voor zijn werk tijdens zijn leven.

Ontwerpen

Eind jaren zeventig begaf Bonnema zich richting de particuliere sector en ging hij vooral kantoorgebouwen bouwen. Ook ontwierp hij een aantal vakantiehuisjes die opgaan in het landschap, maar toch een opvallend karakter hebben. Echt bekend werd hij met de bouw van het kantoor van Nationale Nederlanden in Rotterdam (1986-1992), genaamd de Delftse Poort. Lange tijd was dit gebouw het hoogste van Nederland. Andere bekende gebouwen van zijn hand zijn: Het Boek (voormalig hoofdkantoor van Elsevier, tegenwoordig een kantoor van de Belastingdienst), de Achmeatoren in Leeuwarden en de huisvuilcentrale in Alkmaar.

090916121251 NN-Delftse-Poort 1 resized 200x0

Dit is de Delftse poort die Abe Bonnema heeft ontworpen. - - >

Bonnema heeft na zijn dood in 2001 geld nagelaten aan de stad Leeuwarden met de eis dat dit besteedt moet worden aan de bouw van een nieuw gebouw voor het Fries Museum.