FANDOM

Lina-bo-bardi-2-
Lina-bo-bardi-1-

Lina BO Bardi

Lina Bo Bardi (1914-1992) was een Italiaans-Braziliaanse architect. Zij werd op 5 december in Rome geboren als Achillina Bo. Na het behalen van haar diploma aan de Universiteit van Rome, verhuisde ze naar Milaan voor een aanstelling op het bureau van Gio Ponti, directeur van Triennale di Milano en het tijdschrift Domus. Toen in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog de bouwactiviteit stagneerde, legde Lina Bo zich bijna volledig toe op de journalistiek: ze schreef voor verscheidene kranten en had tijdens de oorlog enige tijd de verantwoordelijkheid over Domus. Een bombardement op Milaan waarbij haar studio getroffen werd, deed haar toenadering zoeken tot het communistisch verzet.

werkzaamheden als architect

In 1946 trouwde Lina met de Braziliaanse kunstkenner en criticus Pietro Maria Bardi. Zij nam zijn naam aan en volgde hem naar Brazilië, waar zij zich in 1951 liet naturaliseren. Uit dat jaar stamt ook het woonhuis dat zij voor zichzelf en haar echtgenoot ontwierp: Casa de Vidro, glazen huis, een vederlichte modernistische villa op dunne stelten. Via Pietro Maria had Lina veel ingangen in de museumwereld. Dit leidde tot meerdere opdrachten, waarvan het ontwerp voor het Museu de Arte de São Paolo (1957). Het echtpaar verkeerde bovendien in hetzelfde culturele milieu als nationale grootheden als Lúcio Costa, Oscar Niemeyer en Roberto Burle Marx.

veelzijdigheid

Lina Bo Bardi's veelzijdige ontwikkeling - behalve als architect manifesteerde zij zich onder meer als ontwerper van sieraden, toneeldecors, tijdschriften en tentoonstellingen - culmineerde in de Fábrica de Pompéia, een cultureel centrum met sportaccommodaties dat tussen 1977 en 1986 in een oud fabrieksgebouw gerealiseerd werd. In dit project kon zij al haar creativiteit en gevoel voor ruimte botvieren. Haar 'restauratie' van de binnenstad van Salvador de Bahia, een Unesco erelderfgoed, in de jaren '80 riep veel verzet op. Bardi had meer oog voor de oude sociale structuren van de stad dan voor de architectonische betekenis, en weigerde de door verpaupering gevallen gaten op 'historische' wijze te herbouwen. In plaats daarvan voegde zij eigentijdse elementen toe, die volgens haar in sfeer op de bestaande bebouwing aansloten.