Fandom

Blue House

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
The
Huis

Blue house, vooraanzicht

Blue house

Blue house

Blue House is het opvallende woon- en werkhuis van architect Sean Griffiths van Fashion Architecture Taste (Fat). Griffiths bouwde het voor zichzelf ontworpen huis in 2002-2004 in het Londense East End.

kenmerken

Het huis ziet er door het materiaalgebruik, de lichte blauwe kleur en de cartoonachtige vormen op de muren, gevel en daklijst (zoals een wolk, een Amsterdamse gevel en een kindertekening van een huis), uit als een kaartenhuis of een huis dat thuishoort in een stripverhaal. In het huis zijn onder andere invloeden te herkennen van Robert Venturi, Adolf Loos, Edwin Lutyens en het postmodernisme. De voorkant heeft een miniatuurgevel waarachter het veel grotere gebouw schuil gaat, wat een sculpturaal effect geeft. Voor de bouw is gebruik gemaakt van standaard constructiemethoden waardoor de kosten van de bouw niet meer dan £300.000 bedroegen.

baken in de buurt

Hoewel het gebouw totaal niet lijkt op andere woonhuizen in de straat en hoewel FAT zich met andere controversiële projecten veel kritiek op de hals heeft gehaald, werd Blue House door de buurtbewoners meteen geaccepteerd als geliefd baken van de buurt. Daarnaast wordt het huis wel beschouwd als een van de meest belangrijke huizen van de eeuw en is daarom opgenomen in verschillende publicaties zoals Pevsner's Buildings of England.