FANDOM

Klas 2 plaatje opdr. architectuur

dit is een voorbeeld van een blob ontwerp:

Een blob is een amoebe-achtige gebouwvorm, een vorm die bestaat uit een onregelmatig gebold vlak. De term blob komt van de Amerikaanse architect Greg Lyn, die deze term in 1995 gebruikte om de vorm te beschrijven die ontstond na het aanklikken van een wolk willekeurige punten in een CAD-computerprogramma. Naast het Engelse woord voor klodder is het ook afgeleid van de computerterm BLOB (binary large object): het dataformaat waarmee deze vormen werden opgeslagen in een database. CAD Blob-architectuur is dan ook sterk verbonden met de Computer Aided Design. In deze nieuwe ontwerpen bestaan de huid en de constructie van een blob uit onregelmatige geprefabriceerde onderdelen. Dit onderscheidt blobarchitectuur van gebouwen uit het verleden waarin onregelmatige gebolde vormen voorkomen, zoals ontwerpen van Gaudi of Bruno aut. Deze ontwerpen zijn alleen met behulp van de computer door te rekenen en fabrieksmatig te produceren. Zonder computertechnologie zijn deze vormen niet uit te voeren en nauwelijks voor te stellen. Hierdoor staat de blobvorm symbool voor het computertijdperk. Blobs worden dan ook vaak uitgerust met interactieve of anderszins computergestuurde eigenschappen.

kritiek

Blobs worden vaak gebruikt voor kleine paviljoentjes of voor grote gebouwen met een culturele functie. Critici van blobvormen wijzen er op dat ze ingewikkelder zijn om te ontwerpen en produceren dan strikt noodzakelijk is. Ook wordt gezegd dat bij blobvormen alle aandacht naar de vorm van het gebouw gaat, waardoor het alleen gaat om het beeld.