FANDOM

Adrianus Cyriacus Bleijs

Adrianus Cyriacus Bleijs

Adrianus Cyriacus Bleijs (Hoorn, 1842-Kerkdriel, 1912) was een Nederlands architect die vooral werkzaam was in Hoorn en Amsterdam.

opleiding

A.C. Bleijs werd geboren als zoon van de timmerman Johannes Bleijs, die in Hoorn een aantal huizen vervaardigde. Zijn opleiding genoot hij bij architect B. Blanken en ingenieur H. Linse. Daarnaast werkte hij vanaf 1859 twee jaar in het atelier van P.J.H Cuypers, maar hij vertrok daar met ruzie. Tussen 1861 en 1864 studeerde hij onder meer bij de architect P. Dens aan de Académie Royale des Beaux Arts in Antwerpen. Hierna zette Bleijs in zijn geboorteplaats Hoorn een eigen bureau op en ontwierp in Hoorn en omgeving woningen, winkels, scholen, kerken en grafstenen. In 1880 verplaatste hij zijn bureau naar Amsterdam. 

positie

Bleijs nam een duidelijke positie in de religieus beladen discussie over een
Sint elisabeth gesticht

sint elisabeth gestich, een van de ontwerpen van Adrianus Cyriacus Bleijs.

nationale stijl in Nederland in. Hoewel het in Nederland als meest passend werd beschouwd om als katholiek architect in een neogotische stijl te bouwen, maakte Bleijs liever gebruik van de Hollandse renaissance; een stijl die toentertijd slechts werd toegepast door protestantse en liberale architecten. Door zijn vasthoudendheid hierin, kwam hij regelmatig tegenover opdrachtgevers, aannemers en collega's te staan.

projecten

In zijn geboorteplaats Hoorn bouwde Bleijs de Sint Cyriacuskerk (1879-1882), een kruisbasiliek in de stijl van de Hollandse renaissance. Hoewel de neorenaissancestijl zijn voorkeur genoot, zijn de meeste van zijn gebouwen eclectisch te noemen. Zijn bekendste werk, de Sint Nicolaaskerk in Amsterdam (1884-1887), is hier een voorbeeld van: in de kerk zijn zowel invloeden uit de neobarok als uit de neorenaissance te herkennen. Verder bouwde Bleijs in Amsterdam onder andere het Sint Elisabeth-gesticht (1888-1890) en het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (1895-1899, gesloopt).

Naast zijn werkzaamheden als architect was Bleijs actief in verschillende verenigingen, zoals de maatschapij tot vervordering der Bouwkunst, Architectura et Amicitia en Arti et Amicitiae (hiervoor ontwierp hij ook deels het gebouw). Daarnaast was hij tussen 1899 en 1901 lid van de gemeenteraad van Amsterdam. De jaren 1870 tot 1890 waren voor Bleijs als architect de productiefste jaren. Nadat hij na 1900 steeds minder opdrachten kreeg, werd hij in 1903 inspecteur der volksgezondheid in Den Bosch. In deze functie was hij belast met de handhaving van wettelijke bepalingen op het gebied van de volkshuisvestiging in het zuiden van Nederland. Deze functie bekleedde Bleijs slechts enige jaren. Op 12 januari 1912 overleed hij te Kerkdriel.