Fandom

Berkel, Ben van

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Ben van berkel

Ben van Berkel

Ben van Berkel (1957) werkt al sinds 1988 samen met Caroline Bos (1959), tegenwoordig onder de naam UNStudio.

Hij heeft een expressieve stijl die visueel verwantschap toont met zijn tijdgenoten, maar altijd verrassend eigen is.

Qua vormentaal neigt het werk van Van Berkel naar het deconstructivisme. Zijn bekendste bouwwerk is de Erasmusbrug in Rotterdam.

Van Berkel studeerde architectuur aan de Rietveldacademie in Amsterdam en daarna aan de Architectural Association in Londen, waar hij in 1987 met diploma afzwaaide. Na zijn studie werkte hij korte tijd voor de architecten Zaha Hadid en Santiago Calatrava. Zijn eerste eigen projecten werden snel daarna gerealiseerd, bijna direct na de oprichting van het kantoor Van Berkel & Bos Architectuur Bureau, met de kunsthistorica Caroline Bos. Onder die eerste gebouwen behoren twee gebouwen in Amersfoort: het Remu elketriciteitsgebouw (1989-1993) en Villa Wilbrink (1992-1994). In Enschede heeft Van Berkel het in historiserende stijl opgetrokken Rijksmuseum Twente van een hevig contrasterende uitbreiding (1992-1996) van beton en glas voorzien.

'band van Möbius'

Uit dezelfde tijd is Villa Mobius in Naarden (1993-1998). Deze woning is zowel in vorm als in functie geënt op de 'band van Möbius', een ruimtelijk figuur dat slechts één kant en één rand heeft. De band staat symbool voor de cyclus zonder einde, een idee dat ook in de villa geïntegreerd is. De plattegrond is zodoende gekoppeld aan het dagprogramma en tijdschema van de afzonderlijke bewoners.

De grote doorbraak van Van Berkel kwam met de Erasmusbrug (1990-1996), dat direct hèt beeldmerk van Rotterdam werd. Letterlijk zelfs, tot misnoegen van de architect, die sinds 2004 actief optreedt tegen iedereen die zonder toestemming foto's van de brug publiceert.

Ontwerp ben van berkel

United Network

In 1998 veranderde Van Berkel & Bos Architectuur Bureau in UNStudio, waarin de eerste letters voor United Network staan. De nieuwe naam moet een koerswijziging communiceren: draaide het eerst voornamelijk om Van Berkel en Bos, nu is het bureau uitgegroeid tot een netwerk van deskundigen in architectuur, infrastructuur en stedenbouw.

Onder deze vlag bouwde Van Berkel aan veel spraakmakende projecten, zoals de Mahler 4-toren op de Amsterdamse zuidas, het stationsgebied van Arnhem, Theater Agora in Lelystad (2002-2007), het grijze theehuis in Vreeland (2004-2006) en het Mercedes-Benz Museum.

Net als bij Villa Möbius speelt Van Berkel bij het Mercedes-Benz Museum met de ruimte op een manier die aan de tekeningen van Escher doet denken. Het gebouw is een cilinder met één doorlopend vloeroppervlak, dat met hellingen steeds een verdieping hoger gaat. Het resultaat is dat alle zes de etages in feite dezelfde vloer hebben, zoals in een parkeergarage. Het ronde museum neemt een speciale positie in het nogal hoekige oeuvre van de architect in.

Ben van Berkel en Caroline Bos schreven samen verscheidende boeken, waaronder Mobile Forces (1994), Move (1998) en UNStudio - UnFold (2002).