FANDOM

BOCT1

Bank of China Tower

De toren van de Bank of China is een zeventig verdiepingen tellende wolkenkrabber in Hong Kong met een totale hoogte van 369 meter (inclusief de antennes op het dak). Bij de voltooiing van de bouw in 1990 was het bouwwerk van de in Amerika woonachtige Chinese architect Ieoh Ming Pei het hoogste van Azië.

vormEdit

De constructie heeft een vierkante basis waarop vier driehoekige
BOCT2

Bank of China Tower, gevelfragment

prisma's van ongelijke hoogte zijn geplaatst. Duidelijk zichtbaar is het frame van diagonalen, die het gewicht van het gebouw overbrengen naar de vier grote eveneens goed zichtbare hoekpijlers en de vijfde centrale pijler. Hierdoor zijn geen verdere interne steunpunten nodig. Het frame is, mede door de kruisvormig aangebrachte diagonalen, geschikt voor het weerstaan van windbelastingen van tyfoons met windsnelheden tot wel 230 kilometer per uur.

ruimtesEdit

De centrale hal van het gebouw beslaat maar liefst veertien verdiepingen. De wolkenkrabber staat in verbinding met de rest van de stad door een opengewerkte plint van twee verdiepingen, via welke het gebouw vanaf twee tegenoverliggende zijden kan worden betreden. Op de hoogste verdieping is een uitkijkplatform te vinden dat gereserveerd is voor besloten bijeenkomsten. Het publieke observatieplatform is gelegen op de 43e verdieping.

concurrentieEdit

Het gebouw staat vlak bij de Hong Kong Shanghai Bank. Er wordt wel gezegd dat de Bank of China met haar gebouw concurreert met de Hong Kong Shanghai Bank; de vorm van de Bank of China-toren wordt door de scherpe hoeken vergeleken met de vorm van een hakmes, dat in de richting van het gebouw van de Hong Kong Shanghai Bank wijst. De architect Pei zegt echter de groei van bamboe te symboliseren, dat voor vitaliteit en vooruitgang staat. Het gebouw bepaalt heden ten dage de skyline van Hong Kong. Niet alleen overdag, maar ook 's Avonds, wanneer het lijnenpatroon op de gevel wordt verlicht. Daarnaast is het gebruikt als model voor het "Communications Research Center" uit de tv-serie Star Trek.