FANDOM

Een balk is een dragend horizontaal constructiedeel vervaardigd uit hout, ijzer, staal of beton en in de meeste gevallen aan weerszijden opgelegd op een verticaal dragend element. Als synoniem voor balk wordt ook vaak de term ligger gebruikt. Het voorvlak van een balk, dikwijls kunstig uitgesneden, wordt een balkkop of balkhoofd genoemd. Een reeks balken die in één vlak liggen om een vloer of zolder  te dragen, wordt een balkklaag  genoemd. In de bouwkunde wordt als synoniem voor balk ook wel de term bint gebruikt.

eigenschappen

Het materiaal waaruit de balk
Balk 1

Balk

vervaardigd is, bepaalt tezamen met de afmetingen voor een groot deel de eigenschappen en daarmee de toepassingsmogelijkheden van de balk. De meest balken zijn gemaakt van hout, beton of staal. . 

samenstellingen

Het begrip balk wordt in vele samenstellingen gebruikt. Zo zijn er samenstellingen die verwijzen naar het element waar de balk toegepast is, bijvoorbeeld zolderbalk, puibalk, schouwbalk et cetera.

De meeste benamingen voor de verschillende soorten balken verwijzen naar de specifieke functie die de balk vervuld of de plek waar de balk is toegepast, zoals: Achterbalk, AchterzomerAnkerbalkBadding, Balksleutel, Boenbalk, Dekbalk, Draagbalk, steunbalk of schraagbalk, dwarsbalkfunderingsbalk  of fundatiebalkGalerijbalk of balkonbalkGebintbalk,  Graatbalk, Grondbalk, HanenbalkIJzerbalk, Kapbalk of kapbint, Kinderbalk of kinderbint,  KopbalkKreupele balk, Kruisbalk, Moerbalk, of moerbint,  Noorsche balkenOnderslagbalk of onderslag, Onderspannen balk, PuilbalkRaveelbalk, Ringbalk, Samengestelde balk, Scheerbalk/schaarbalk of scheerbint/schaarbint, Schoor, Schoubalk, Sierbalk, Sleutelbalk, Sluitbalk, Spantbalk, Spruitbalk, Staartbalk, Steekbalk, Strijkbalk of strijkbint, Tempelbalk, Trekbalk, Triomfbalk, Tussenbalk, Vloerbalk, Voorzomer, Wolfbank en Zolderbalk.