FANDOM

103713-1-

Bakstenen zijn stenen gemaakt van gebakken klei, die worden gebruikt als bouwmateriaal. Ze worden toegepast voor gevels, binnenmetselwerk of voor bestrating. Bakstenen zijn als bouwmateriaal al zeer oud. Ze werden al door de Mesopotamiërs gebruikt. Doordat in Nederland van nature veel klei en maar weinig natuursteen te vinden is, zijn bakstenen hier van oudsher populair. Vroeger werden bakstenen gezien als een luxueus materiaal in vergelijking met lemen wanden. Tegenwoordig worden bakstenen juist gezien als eerlijk, spaarzaam en Hollands.

Techniek

De kleur en eigenschappen van een baksteen zijn afhankelijk van het soort klei dat gebuikt is. Massieve bakstenen worden ook wel volle bakstenen genoemd. Er zijn ook geperforeerde bakstenen verkrijgbaar. Bakstenen zijn in vele verschillende afmetingen te krijgen. De meest gebruikte grootte is het Waalformaat.

Er zijn verschillende manieren om bakstenen te produceren. Stenen die met behulp van mallen worden geproduceerd heten vormbakstenen. Strengpersstenen worden geproduceerd met een zogenaamde strengpers.