FANDOM

Jacob Berend (Jaap) Bakema (Groningen, 1914-Rotterdam, 1981) is vanaf 1948 als architect werkzaam geweest binnen het architectenbureau Van den Broek en Bakema. Bakema is vooral bekend geworden vanwege zijn aandacht voor huisvesting en zijn betrokkenheid in de wederopbouw van Rotterdam na de tweede wereldoorlog.
Jacob berend bakema

jacob berend bakema

Opleiding

Geïnspireerd door het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht en na een technische opleiding in Groningen, besloot Bakema architect te worden. Van 1937 tot 1941 studeerde Bakema aan de Academie van Bouwkunst in Amsterdam waar hij onder begeleiding van zijn mentor Mart Stam cum laude afstudeerde.
Centerparcs bakema

cottage op centerparcs door jacob berend bakema ontworpen

Vroege werkzaamheden

Aan het begin van zijn carrière werkte Bakema onder andere aan een project voor stedelijke ontwikkeling bij de Amsterdamse stadsarchitect Cornelis van Eesteren. Tijdens de tweede wereldoorlog werkte Bakema voor Van Tijen en Maaskant in Rotterdam aan de studie Woonmogelijkheden in het nieuwe Rotterdam en na de oorlog kwam hij terecht bij de Dienst Volkhuisvesting in Rotterdam. In 1947 ontwierp hij kunstcentrum 't Venster in Rotterdam

Van den Broek en Bakema

Bij zijn werk voor Willem van Tijen ontmoette Bakema, Johannes van den Broek en in 1948 trad Bakema toe tot Van den Broeks bureau dat toen nog Brinkman en Van den Broek Architecten heette. Na de dood van Jan Brinkman in 1949 ging het bureau verder onder de naam Van den Broek en Bakema. Vooral vanaf 1951 maakt het bureau een sterke groei door; Beginnend in Rotterdam, maar al gauw in heel Nederland en daarbuiten. Het bureau speelde vooral in de wederopbouw een leidende rol. Zowel Van den Broek als Bakema streefden de idealen van het Modernisme en De Stijl na, waarmee ze zich afzonderden van meer conservatieve gedachten die aan universiteiten heersten.

Architecturbanism en Total Space

Bakema hield zich veel bezig met onderzoek naar nieuwe residentiële districten en manieren om een nieuwe aanpak voor stedelijke planning te ontwikkelen. Hij ontwikkelde hiervoor nieuwe woontypen op en ordeningprincipes voor stedelijke functies. Zijn stedelijke en architectonische ideeën vatte hij samen in de term architecturbanism en ´total space´.

Overige Projecten

Bakema speelde ook een belangrijke rol in de Rotterdamse groep De Opbouw, die samen met de Amsterdamse groep De 8. de Nederlandse delegatie van CIAM vormden. Bakema verrichtte verschillende functies voor CIAM, waaronder vanaf 1955 die van secretaris. Ook was Bakema een drijvende kracht en bindende factor achter Team 10, een groep architecten die uit CIAM was voortgevloeid. Daarnaast was Bakema lid van de vereniging Architectura et Amicitia en maakt hij deel uit van de redactie van het tijdschrift Forum. Dit deed hij samen met onder meer Aldo Van Eyck en Herman Hertzberger met wie hij het structuralisme promootte. In het begin van de jaren zestig kreeg Bakema een televisieprogramma dat in 1964 leidde tot de publicatie: Van stoel tot stad. Een verhaal over mensen en ruimte. Tenslotte was Bakema verbonden als professor aan de Technische Universiteit van Delft vanaf 1964 en aan de Hogeschool van Hamburg vanaf 1965.

In de jaren zeventig verliet Bakema het vak. Ook na zijn dood in 1981 bleef het architectenbureau zijn naam dragen. In 2005 fuseerde het bedrijf met SAAS architecten en kreeg het de nieuwe naam Broekbakema. Als eerbetoon aan Bakema is er naar hem een kade in Rotterdam vernoemt, de J.B. Bakemakade waar Carel Weeber, De Peperklip bouwde.