FANDOM

220px-Aymonino23

Carlo Aymonino (18 July 1926 – 3 July 2010)

De in 1933 in Rome geboren Carlo Aymonino studeerde in 1950 af aan de universiteit van diezelfde stad. Van 1959 tot 1964 was hij redacteur van het blad Casabella-continuità en vanaf 1968 is hij hoogleraar aan het Instituto Universitario di Architettura in Venetië. Daarnaast was hij van 1980 tot 1985 werkzaam als stedenbouwkundig adviseur in het centrum van Rome. 

Rationele architectuurEdit

Begin jaren vijftig maakte Aymonino kennis met en werd bovendien aanhanger van het Italiaanse architectionische neorealisme, de rationele architectuur. Dit was een reactie op de consumptiecultuur die heerste in Rome in die jaren. Men wilde een terugkeer naar de grenzen van de architectuur. De architecten Aldo Rossi en Giorgio Grassi speelden een belangrijke rol in deze beweging, die ook wel Tendenza wordt genoemd. Er moest gebouwd worden vanuit de al aanwezige historische structuren in de stad. De stad moest gezien worden als een functioneel, door de geschiedenis gevormd geheel. Dit is dus ook terug te zien in het werk van Aymonino.

OntwerpenEdit

In 1960 en 1961 bouwde Aymonino samen met zijn zoon en met Rossi de palazzina in de Via Arbia in Rome. Samen met deze twee architecten en een aantal anderen bouwde hij ook het wooncomplex Gallaratese 2 in een wijk in Milaan tussen 1967 en 1972. Dit complex dat bestaat uit huizenrijen van vaak zeven verdiepingen hoog, welke geometrisch en ruimtelijk gericht zijn op een centrum dat de vorm heeft van een amfitheather. Met dit huizencomplex is geprobeerd de oude stedelijke kwaliteiten van de stad weer terug te brengen in een saaie buitenwijk. In 1970 maakte Aymonino een ontwerp voor de campus van Pesaro. Een deel van dit ontwerp werd in de daaropvolgende jaren uitgevoerd.   

Gallaratese

Gallaratese 2 - gemaakt door Carlo Aymonino, zijn zoon en Aldo Rossi

Overige werkzaamhedenEdit

Als stedenbouwkundig adviseur kwam zijn werk tot uiting in de bestuurscentra van Turijn, Regio Emilia en Florence. Verder gaf hij les aan de universiteit van Rome en was hij rector van de universiteit van Venetië. Ook kwam zijn invloed tot uiting in verschillende publicaties.

Op dit moment is Aymanino bezig met de controversiële restauratie en reconstructie van het Forum Romanum in Rome.