FANDOM

Erik gunnar asplund

erik gunnar asplund

Erik Gunnar Asplund wordt over het algemeen beschouwd als een van de belangrijkste Zweedse architecten. Hij staat bekend als vertegenwoordiger van de neoklassieke architectuur]] van de jaren '20, maar propageerde tegen het eind van zijn leven de modernistische stijl.

achtergrond 

Erik Gunnar Asplund werd op 22 september 1885 in Stockholm geboren. Hij begon zijn carrière als schilder, maar studeerde tegelijkertijd architectuur aan de gratis Architectuurschool in Stockholm. Na zijn studie verdiepte hij zijn architecturale kennis met een rondreis door Zweden en Europa. Bij terugkomst in Zweden begon hij zijn eigen architectenbureau. Asplund verdiende vele van zijn opdrachten via prijsvragen.

belangrijkste ontwerpen

Het ontwerp dat hij in 1915 samen met Sigurd Lewenretz maakte voor de verruiming van het terrein van het crematorium en de boskapel van de bosbegraafplaats te Stockholm is een zoektocht naar eenvoud. De manier waarop de architecten het natuurlijke landschap gebruikten, zorgde voor een prachtige, rustige omgeving. De begraafplaats Skogskyrkogarden zou pas in 1940 gereed komen.