FANDOM

Charles robert ashbee

Charles Robert Ashbee (London, 1863-Godden Green, 1942) was een Engelse architect die niet alleen gebouwen heeft ontworpen, maar ook meubels, metaalwerk, juwelen, boeken en stoffen.

Carriére

Na zijn opleiding aan Wellington College en King's College in Cambridge kwam hij te werken in het kantoor van George Frederick Bodley. Enthousiast geworden door het lezen van geschriften van John Ruskin en het werk van Robert Morris begon Ashbee met lessen in kunst en handvaardigheid. Hier kwamen uiteindelijk de School of Handicraft (1887) en de Guild of Handicraft (1888) uit voort. Het gilde ontleende veel bekendheid aan het metaalwerk en de juwelen van Ashbee. Met deze activiteiten is Ashbee een van de sleutelfiguren geweest voor de Arts en Craft Movement die eind negentiende eeuw in Engeland veel aanhang had. Het gilde, dat eerst gehuisvest was in het Essex House in Londen, verhuisde naar Chipping Campden, waar het bedrijf een bloeiperiode doormaakte. Vanaf 1905 ging het bergafwaarts en twee jaar later werd het zelfs failliet verklaard.

werk
Jugendstil

Ashbee ging door met zijn architecturale werk en ontwierp onder meer twee huizengroepen aan de Cheyne Walk in Londen (1894-1913), twee huizen onder een kap van Five Bells in Iver (1905), rijtjeshuizen in Ellesmere Port (1906) en een aantal gebouwen in Boedapest, Londen en Sicilië. Ook de verbouwing van een Normandische kapel in Broad Campden tot woonhuis (1905-1907), waarbij een zijvleugel aan de oude ruine werd toegevoegd, is uitgevoerd door Ashbee.

Ashbee heeft met zijn ontwerpen voor tafelzilver, juwelen en dergelijke veel invloed uitgeoefend, onder meer op de kunstenaar van de Jugendstil beweging