Fandom

Arti et Amicitiae

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
10959 artspot exterieur450

Foto van het Arti et Amicitiae.

Artigebouw

Nog een foto van het Arti et Amicitiae

Gebouw

De vereniging werd opgericht in 1839 en een half jaar later werd een aantal panden op de hoek van het Rokin en het Spui aangekocht. In 1856 werden de gebouwen door de architect J.H. Leliman samengevoegd en kwam de wit bepleisterde gevel tot stand, die er nu nog is. Als symbolen voor de bouwkunst, beeldhouwkunst, schilderkunst en graveerkunst werden door de beeldhouwer Franz Stracké in 1855 vier meter hoge beelden van geschilderd grenenhout ontworpen voor de gevel van het nieuwe gebouw.

Gevel

Deze gevel is een vroeg voorbeeld van het eclecticisme in Amsterdam. De voorkant van het gebouw is symmetrisch geordend en verdeeld in zeven traveeën de kapitelen van de pilasters zijn rijkelijk versierd. Daarnaast is er een fronton geplaatst, waarin het logo van Arti et Amicitiae is geplaatst: een zandstenen gevleugelde ossenkop, tevens de patroonheilige van de schilderkunst.

Berlage en Bleijs

Onder leiding van Berlage en A.C. Bleijs werd in 1893/4 de indeling van het gebouw veranderd, waarbij de hoofdingang naar het Spui werd verplaatst. De in zeventiende-eeuwse stijl uitgevoerde schouw is een ontwerp van Bleijs, het trappenhuis, de hal en het interieur met het meubilair zijn van de handen van Berlage en Neutra. Via een brede bordestrap komt men bij de kunstzalen op de verdieping, halverwege deze trap is een gietijzeren gaskroon geplaatst. Het houten baldakijn-achtige plafond in het trappenhuis is in vakken verdeeld en beschilderd met ornamenten. Daaronder zijn de steekkappen van de tonggewelven aan de binnenkant gedecoreerd met plantenmotieven. Door middel van twee bepleisterde rondbogen, ondersteund door een marmeren zuil en pilasters, wordt het plafond van het trappenhuis afgescheiden van dat van de verdieping.

Restauratie

Na kleine verbouwingen in 1936 en 1950 heeft het gebouw in de jaren zestig een uitvoerige restauratie ondergaan naar plannen van J. Schipper. Hierbij werd onder andere de hoofdingang terug naar het Rokin verplaatst. Daarnaast werden bij de restauratie de beelden van Stracké van de gevel gehaald en in de sociëteit geplaatst, om beschadigingen tegen te gaan. In 1989 werden op de gevelafgietsels in gepatineerd brons geplaatst ter vervanging.