Fandom

Art nouveau

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Art nouveau

Metrostation Parijs is in Art nouveau stijl

Met art nouveau, letterlijk 'Nieuwe Kunst', wordt de artistieke nieuwe stijl bedoeld, die aan het einde van de negentiende eeuw het einde van de neostijlen inluidde. De bekendste benamingen zijn art nouveau en jugendstil, maar de tendens was in heel Europa merkbaar en er bestaan dan ook allerlei benamingen voor: Modern Style in Engeland,´Coup de Fouet` oftewel zweepslagstijl, palingstijl of style des Vingt in België,Style Guimard in Frankrijk, Sezessionstil in Oostenrijk, Stile Liberty of Stile Floreale in Italië en Arte Joven in Spanje. In Nederland spreken we over jugendstil, art nouveau of slaoliestijl, het laatste als verwijzing naar een wereldberoemd affiche dat de Nederlandse kunstschilder Jan Toorop maakte voor de Delftsche Slaoliefabriek.

Kenmerken

Dat de stijl in zoveel landen onder zoveel verschillende namen bekend staat, geeft al aan dat het geen eenduidige stijl is met even eenduidige kenmerken. Een belangrijke overeenkomst tussen alles wat tot art nouveau of jugendstil gerekend wordt, is echter dat men eenvoudigweg op zoek was naar iets nieuws.

Gesamtkunstwerk

In Nederland staat Den Haag bekend als 'art-nouveaustad', maar ook in Groningen staan wonderschone voorbeelden van de sierlijke stijl, waarin voornamelijk winkels, apotheken en woonhuizen werden opgetrokken. Maar de art nouveau beperkte zich niet tot de architectuur alleen. De stroming kwam deels voort uit de Engelse Arts and Crafts-beweging, die het ambachtelijke handwerk promootte en ernaar streefde dat alle kunststromingen de krachten zouden bundelen om een Gesamtkunstwerk te maken, zoals een huis waarin alles - van de meubels tot het servies - op elkaar was afgestemd. Daardoor zijn de sierlijke lijnen en ranke vormen uit de Belgische en Franse art nouveau ook te vinden in glaswerk en typografie, en hebben art-decomeubels hoekige patronen en motieven die we terugzien in de Oostenrijkse en Schotse architectuur uit deze periode.