FANDOM

Hans Arp

Hans Arp

Hans arp sculpture

Een van de kunstwerken van Hans Arp

Hans (later Jean) Arp (Straatsburg 1886 - Bazel 1966) was een Frans/Zwitserse kunstenaar die zich bezig hield met beeldhouw-, schilder- en dichtkunst. Hij is van grote betekenis geweest voor de avant-garde bewegingen van begin twintigste eeuw, in het bijzonder voor de Dadabeweging.

Arp en de Avant-gardes

Door een bezoek aan Parijs in 1904 raakte Arp onder de indruk van de Moderne schilders en in 1911 richtte hij de 'Moderner Bund' op. Ook was hij betrokken bij 'Der Blaue Reiter': hij werkte mee aan het gelijknamige boek van Wassily Kandinsky en nam deel aan de tweede Blaue Reiter tentoonstelling in 1912. Maar Arp werd vooral bekend als medeoprichter van de Dadabeweging in Zurich in 1916. Hij werkte o.a. samen met Hugo Ball, Tristan Tzara, Richard Huelsenbeck en Theo van Doesburg. In Keulen ontmoette hij Max Ernst waarmee hij de Cologne DaDa groep oprichtte en in Berlijn kwam hij samen met El Lissitzky en Kurt Schwitters. Later kwam Hans Arp ook in aanraking met het Surrealisme, waar hij samen exposeerde met o.a. De Chirico, Paul Klee, Man Ray, André Masson, Joan Miró en Pablo Picasso.

werk

Arp publiceerde verscheidene illustraties, artikelen en gedichten. Deze waren meestal dadaïstisch van aard: door middel van 'automatisch schrijven' bepaalde het toeval hoe de gedichten eruit kwamen te zien. Samen met zijn vrouw, de schilderes Sophie Täuber, maakte hij daarnaast illustraties, tapijten, houtsneden en kleurreliëfs. Maar het meest bekend zijn zijn abstracte beelden, die hij vanaf 1931 maakte. Deze beelden worden gekenmerkt door de organische vormen die (menselijke) gedaantes suggereren en zijn vaak gemaakt van gladde materialen.

Het werk van Arp heeft veel invloed ondervonden en uitgeoefend op de kunstscene van zijn tijd waar hij middenin zat. Ook na zijn dood in 1966 bleef zijn werk gewaardeerd, niet alleen om de relatie met het Dadaïsme en Surrealisme, maar ook om de esthetische waarden die men eraan toekent.