FANDOM

82083-1-

Wiel Arets

De Limburger Wiel Arets is een van de hedendaagse toonaangevende architecten in Nederland. Zijn stijl is minimalistisch en geometrisch en beton is het overheersende bouwmateriaal. Typisch aan zijn werk is dat de gevels niets over de functie van een gebouw vertellen.

achtergrond

Arets studeerde bouwkunde aan de Technische Universiteit van Eindhoven. In 1984, een jaar nadat hij was afgestudeerd, begon hij het bureau 'Wiel Arets Architects & Associates' in zijn geboorteplaats Heerlen. Intussen had hij al een geheel eigen visie ontwikkeld, mede doordat hij zich als student al actief bezig hield met debatteren en theorievorming over architectuur.
Wiel Arets

Gebouw Wiel Arets

Tijdens zijn eerste jaren als zelfstandig architect hield hij zich vooral bezig met woningbouw en verbouwingen, maar na zijn eerste grote opdracht veranderde dat. Nadat hij in 1989 de Maaskantprijs voor Jonge Architecten kreeg, mocht hij het gebouw van de Academie voor de Beeldende Kunsten in Maastricht (1994) uitbreiden. Criticus Peter Frampton zag een moderne versie van het Bauhaus Dessau in de nieuwbouw. De ateliers van het ene bouwdeel worden via een brug verbonden met een publieke ruimte in het andere gedeelte. De gevel bestaat uit een betonnen profiel, dat is gevuld met glazen blokken. Het is een minimalistische opzet, die Arets zou blijven hanteren.

minimale en aanwezige architectuur

Hij heeft eens verklaard dat het hem niet gaat om minimalisme als stijl, maar dat hij architectuur zo veel mogelijk wil weglaten. De aandacht moet volledig gericht kunnen zijn op de ruimte. Een voorbeeld van dit concept is Hedge House (2001) in Wijlre, Limburg. Het gebouw en allerlei constructieve elementen zijn goeddeels onzichtbaar gemaakt.

Daarentegen heeft Arets ook zeer 'aanwezige' architectuur op zijn naam staan. De woontoren Sky Dome (1995) in Amsterdam, de Universiteitsbibliotheek in Utrecht en woningbouw De Hoge Heren in Rotterdam (2001) eisen de aandacht voor zich op door hun grootte en zwarte kleur. Het zijn compromisloze gebouwen, maar in de bibliotheek is de ruimte wel weer open en licht.

overige werkzaamheden en prijzen

Naast dat hij enorm productief is, houdt Arets zich zijn hele carrière bezig met de onderwijzende kant van het vak. Zo vervulde hij enkele professoraten en was hij van 1993 tot 2003 decaan van het Berlage Instituut in Amsterdam.
Met zijn oeuvre heeft Wiel Arets een belangrijke prijs in de wacht gesleept. In 2005 ontving hij namelijk de BNA-kubus, waarmee de bijzondere kwaliteit van zijn werk en bijzondere bijdrage aan de architectuur geprezen werd. In hetzelfde jaar ontving hij bovendien de Rietveldprijs, vernoemd naar Gerrit Rietveld, voor de Universiteitsbibliotheek op De Uithof in Utrecht.