FANDOM

Arenaboulevard

De ArenA boulevard

Met de komst van het ArenA stadion heeft Amsterdam Zuidoost de ambitie (en potentie) uit te groeien tot een nieuw stadscentrum. Aangezien het gebied haar aantrekkelijkheid voor een belangrijk deel haalt uit de bereikbaarheid (het gebied wordt o.a. ontsloten door trein, bus en metro) zal het huidige station Bijlmer een metamorfose ondergaan. De locatie biedt een groot aantal mogelijkheden voor het mengen van programma's, wonen, werken, uitgaan en winkelen. Gemengd gebruik is dan ook het sleutelwoord voor het creëren van een urbane omgeving waarin men zich zowel overdag als 's avonds prettig kan voelen. Eén van de grootste ontwikkelingen van Zuidoost wordt het GETZ Entertainment Center, waarin ruimte voor theaters, restaurants, themacafés, entertainment, een hotel, voorzieningen op het gebied van recreatie, reizen en dienstverlening, maar ook voor kantoren en bijzondere woonappartementen. Inmiddels gerealiseerd zijn de Heineken Music Hall en de Pathé megabioscoop. De ArenA-Boulevard, met horecagelegenheden en terrassen, vormt de verbinding tussen de verschillende projecten. Langs de boulevard bevindt zich ook het Rainbow Complex met megastores en kantoren. De boulevard wordt afgesloten met het grootste overdekte woonwinkelcentrum van Europa, de Villa ArenA. In het plan is verder plaats voor kantoren als de Oval Tower, een 95 meter hoge kantoortoren, en een 150 meter hoge woontoren. De 40 verdiepingen tellende toren, het hoogste gebouw van Amsterdam, biedt op de onderste laag plaats aan publieke functies. Deze zijn op maaiveldniveau gezichtsbepalend. Ook is er in het plangebied ruimte voor middelhoge woningen, stadsvilla's en scholen.