FANDOM

De Arc de Triomphe of Triomfboog werd ontworpen door Jean-françois Chalgrin ter ere van de overwinningen van Napoleon I in Austerlitz (1805). In 1806 werd begonnen met de bouw, die pas in
ImagesCA6E4JCO

arc de triomphe

1836 uit naam van de burgerkoning Louis Philippe (1830-1948) werd voltooid. De triomfboog staat op de Place Charles de Gaulle, voorheen de Place de l' Etoile, aan het westeinde van de Champs Elysées. De Arc de Triomphe bevindt zich derhalve op de historische as van Paleis het Louvre, op circa 3 kilometer afstand van de Arc de Triomphe de Caroussel.

triomfboog

De Arc is de een na grootste bestaande triomfboog en gebaseerd op de Romeinse Ark van Titus. De triomfboog is circa 51 meter hoog en 45 meter breed. De unieke breedte blijkt wel uit het feit dat het de Fransman Charles Godefroy in 1919 lukte om met zijn vliegtuig door de boog te vliegen. Binnen in de Arc bevindt zich een gedraaide trap met 284 treden en een lift. In 1811 werd de bouw stilgelegd vanwege de dood van de architect Chalgrin en de militaire tegenslagen van Napoleon. De bouw van de triomfboog werd uiteindelijk in 1836 voltooid.

reliëfs

Belangrijke Franse beeldhouwers zoals Jean-Pierre Cortot, François Rude, Antoine Étex, James Pradier en Philippe-Joseph-Henri Lemaire hebben door middel van reliëfs bijgedragen aan de Arc de Triomphe. De iconografische reliëfs tonen heroïsche naakte Fransen tegenover bebaarde Germanen. De vier beeldengroepen aan weerzijde van de boog zijn gebaseerd op historische taferelen: De triomf van 1810 door Cortot, Het vertrek der vrijwilligers '92 (beter bekend als de Marseillaise) door Rude en Vrede en Weerstand door Étex. In de binnenzijde van de boog zijn de namen gegraveerd van 558 belangrijke generaals. nationaal monument De Arc de Triomphe is een belangrijke trekpleister voor toeristen vanwege het geweldige uitzicht over de Champs Elysées. Via een ondergrondse gang onder het drukke verkeersplein Place Charles de Gaulle, is de Arc de Triomphe bereikbaar voor bezoekers. Sinds 1919 vormt de Arc de Triomphe het Franse Nationale monument waar de niet geïdentificeerde slachtoffers uit de eerste wereldoorlog worden herdacht. Dit wordt gesymboliseerd door het graf van de onbekende soldaat dat gelegen is onder de triomfboog. Naast het graf brandt het eeuwige vuur om alle onbekende gevallenen van de twee wereldoorlogen te herdenken.