FANDOM

220px-Tadao Ando 2004

Tadao Ando in 2004

Het leven van Tadao Ando

Als autodidact leerde hij de stiel bij een timmerman in de buurt waar hij woonde. Het traditionele Japanse vakmanschap past hij toe bij houten bekistingen , waarin het beton wordt gestort. Zijn kennismaking met architectuur begon toen hij als 15-jarige toevallig een boek over Le Corbusier ter hand nam. De begaafde self made man en gewezen bokser reisde met zijn schetsboek de wereld rond om dan bekende bouwwerken te bestuderen (zoals de Villa Savoy te Poissy  nabij Parijs van Le Corbusier en de 12e-eeuwse Cisterciënzerabdijen van Sénanque, Le Thoronet en Silvacane in de Provence) om via deze weg geleidelijk tot inzicht te komen over het wezen van de architectuur.

Architectenbureau

Ando

Tadao Ando met zijn hondje

In 1969 stichtte Ando zijn eigen architectenbureau "Tadao Ando Architects & Associates".

  • tadao ando zelf
  • een maritiem museum van tadao ando
  • gebouw ontworpen door tadao ando
  • er zitten altijd bijzonderen materiealen in zijn gebouwen
  • een gezegde zin van tadao ando
  • er word veel glas in zijn gebouwen gebruikt
  • diverse gebouwen en delen van gebouwen
  • eerst word er een makkette gemaakt
  • veel bogen en rechte hoeken in de gebouwen

Prijs

In 1995 won hij de prestigieuze Pritzker Architectuur Prijs, vergelijkbaar met de Nobelprijs, maar dan voor architectuur. Hij schonk het 100.000 dollar bedragende prijzengeld aan de wezenslachtoffers van de aardbeving van Kobe (1995). Ando is door de International Union of Architects (UIA) verkozen tot laureaat van de Gouden Medaille 2005 (een driejaarlijkse prijs). Het is de hoogste erkenning die een architect kan krijgen van zijn vakgenoten. Hij is tot nu de enige architect die omzeggens alle prestigieuze erkenningen ontving: de Pritzker Prize, Carlsberg Architectural Prize , Praemium Imperiale, Médaille d'or Royal Institute of British Architects, Médaille d'or de l'Académie française d'architecture en de Kyoto Prize.

Gebouwen

Ando bouwde tot nu toe ongeveer 200 gebouwen waarvan slechts enkele op het Europese vasteland. In al zijn ontwerpen is de invloed van de rijke Japanse bouwtraditie sterk aanwezig zoals aanwending van terrassen, glazen veranda's en goed gedimensioneerde binnentuinen, maar dan vertaald in een hedendaagse vormgeving. Ando's laatste museumontwerp (2006) is gesitueerd aan het Palazzo Grassi in Venetië, in opdracht van François Pinault (eigenaar van de Fnac-keten), als zetel van de Fondation Pinault. De Fondation Pinault huisvestte in 2009 haar kunstverzameling hedendaagse kunst in een tweede Venetiaanse vestiging op de bevoorrechte site la Punta della Dogana. Dit in een 15e-eeuws door Tadao Ando ingerichte twee verdiepingen tellend gebouw met een tentoonstellingsoppervlakte van 3 000 m2. Medio april 2008 raakte bekend dat Ando het [[Maritiem Museum]] voor Abu Dhabi gaat bouwen. Het ontwerp speelt in op de ligging aan zee waarbij de bezoeker het gevoel zal krijgen aan boord van een schip te lopen. De hal van het museum heeft de uitstraling van een immens aquarium.

.