Fandom

Amsterdam Arena

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
304c287c-7322-4c3d-97d7-e48489941fad Amsterdam ArenA

plattegrond Amsterdam Arena

Amsterdam ArenA foto

Amsterdam Arena

Amsterdam Arena

De Amsterdam stadion is een van de bekendste voetbalstadions van Nederland. De Amsterdamse voetbalclub Ajax heeft hier haar thuisbasis en ook de Amsterdam Admirals hebben hier getraind. Op 14 augustus 1996 werd het stadion feestelijk geopend door koningin Beatrix. Het stadion bevindt zich aan de ArenA boulevard in Amsterdam Zuidoost en is een ontwerp van de architecten R.H.M. schuurman en Sjoerd Soeters. De Amsterdam ArenA is meer dan alleen een voetbalstadion: het complex biedt ook plaats aan grootschalige popconcerten en evenementen.

omvang

Het stadion heeft een enorme omvang en kan al van verre worden gezien, mede doordat het bouwwerk 78 meter hoog is. De totale oppervlakte van het stadion is 35.000 vierkante meter, de omvang van vier voetbalvelden. Het gebouw rust op een dikke betonnen plaat. waaronder een parkeergarage is gemaakt met plek voor duizenden auto's. De constructie is vervaardigd uit geprefabriceerd en gewapend beton. De Amsterdam ArenA was het eerste stadion ter wereld waar een belangrijke verkeersweg onderdoor loopt.

telescopisch dak

De Amsterdam ArenA is het eerste stadion in Europa met een uitschuifbaar dak, dat in een kwartier open of dicht geschoven kan worden. Er is gekozen voor een telescopisch dak in de vorm van een glazen schuifdak dat bestaat uit twee beweegbare pannelen van 40 bij 118 meter.

toeschouwers

De tribune bestaat uit twee ringen, waar in totaal meer dan vijftigduizend toeschouwers plaats kunnen nemen. De onderste ring is in de vier hoeken van het stadion onderbroken, maar de bovenste ring is doorlopend. Deze bovenste ring is vanaf de buitenkant goed zichtbaar, omdat deze uitsteekt en het gebouw haar markante vorm geeft. Naast de tribunes zijn er 54 skyboxen, acht skylounges en twaalf skyrooms, met in totaal 820 stoelen. De perstribune is de grootste van alle Nederlandse stadions en biedt plaats aan 230 journalisten. De tribunes zijn zodanig ontworpen, dat alle toeschouwers het veld inclusief de zijlijnen zonder obstakels kunnen zien. Om dit te kunnen realiseren zijn de tribunes relatief steil. Door de opvallende vorm, die ook wel wordt vergeleken met een ufo, is de Amsterdam ArenA een opvallende verschijning in het landschap en is het een van de bekendste bouwwerken van Nederland. Jaarlijks komen er grote aantallen bezoekers voor zowel sportwedstrijden als evenementen op het stadion af. Zo vond in 2006 het 500e evenement plaats en in de zomer van 2007 hebben, sinds de opening in 1996, al twintig miljoen mensen de Arena bezocht voor een evenement.