FANDOM

Bart. AMMANNATI

Bartolomeo Ammanati

Bartolomeo Ammanati was een Italiaanse architect en beeldhouwer die de stijl van Michelangelo nauw volgde. Hij nam deel aan verschillende belangrijke projecten in heel Italië.

Werkzaamheden

Bartolomeo Ammanati werd in 1511 in Settignano, bij Florence, geboren. Hij was in de leer bij Bartolomeo (Baccio) Bandinelli en Jacobo Sansovino en werd met zijn manieristische stijl al snel een van de meest vooraanstaande artiesten van de stad. Hij werkte mee aan veel gebouwen in Florence en Rome. Een van zijn belangrijkste werken is de Villa Giulia in Rome, waaraan hij samen met Vasari en Vignola werkte. Zijn
Gebouw van Bartolomeo
werk aan het Palazzo Pitti
, waarbij hij de originele [[stijl] van Brunelleschi respecteerde, is eveneens een van zijn meest bewonderde werken.

Fontein

Verder maakte Ammanati de Ponte delle Trinita, een brug over de Arno, in Florence. Deze veel gewaardeerde brug werd tijdens de Tweede Wereldoorlog vernield, maar in 1957 herbouwd. De fontein op het Piazza della Signoria in Florence is ook van zijn hand, ofschoon de oorspronkelijke opdracht naar de oude Bandinelli was gegaan. Bij diens dood won Ammannati de wedstrijd voor het vervolg ervan van andere vermaarde beeldhouwers als Benvenuto Cellini en Vincenzo Danti. Na voltooiing van de fontein in 1565 werd zijn werk door velen afgekeurd. Michelangelo verweet hem bovendien een prachtig stuk marmer te hebben geruïneerd. Ammanati bleef echter aan de fontein werken, waardoor het uiteindelijk toch als voorbeeld zou dienen voor latere fonteinontwerpers. Aan het eind van zijn leven geraakte Ammannati in een religieuze crisis waarbij hij eigen werken, waarin naakt voorkwam, veroordeelde. Barolomeo Ammanati overleed in 1592.