FANDOM

Robert-alexander

R.E. Alexander

Robert Evans Alexander, een van de meest gerespecteerde architecten en planners in de natie, waarvan de innovatieve ideeën voor betaalbare woningen produceerde de Baldwin Hills Village in het zuidwesten van

Los Angeles, is overleden aan kanker.

Zijn vrouw, Nancy Jaicks, zei maandag uit hun huis in Berkeley, dat haar man, wiens vele andere projecten zijn onder meer de campus van Orange Coast College in Costa Mesa en gebouwen aan de UCLA, USC en Caltech, was 84 toen hij stierf aan kanker in Berkeley op 17 November.

Zijn LevenEdit

Alexander, een voormalig Los Angeles Planning voorzitter van de Commissie , was pas de derde ontvanger van het American Institute of Architects 25 - Year Award , gepresenteerd in 1972 ter ere van zijn werk in Baldwin Hills Village , nu genaamd Village Green .

Alexander ontwierp ook een aantal andere Los Angeles woningen bezienswaardigheden, waaronder Estrada Rechtbanken en Bunker Hill Towers .

In een gesprek van 1990 met The Times , Alexander zei dat hij voor het eerst bewust werd van de noodzaak van volkshuisvesting , toen hij was een jonge architect tijdens de Grote Depressie en " kon niet vinden. "
Occ-lrc-6-08-051

Ontwerp R.E. Alexander

Dat besef leidde hem voor te stellen en te ontwerpen clusters van residentiële woningen in de groene omgeving . De hoogste huur was $ 80 per maand voor elk van de 629 eenheden op Rodeo Road land dat werd gesneden uit een boon veld op de noordelijke hellingen van de Baldwin Hills.

In zijn citaat , de AIA genaamd het dorp een " opmerkelijke mijlpaal van innovatieve planning en het ontwerp voor de auto tijdperk . " Het Museum of Modern Art noemde het Engels stijl tuin huizen " een van de belangrijkste werken van de architectuur in de natie . "

Het dorp werd ontworpen om de auto een dienaar , geen meester maken , Alexander zei in 1990 .

" Het basisidee was om het 64 - hectare grote landgoed intact te houden , niet door de straten .... We hebben een reeks van tuin ' commons ' bedoeld om te wandelen en te ontspannen en samen te komen tot gesneden . "

Omgebouwd tot appartementen in 1973 , de een - en twee verdiepingen tellende flatgebouwen nu beginnen op ongeveer $ 110.000 en worden bezet door jonge professionals .

Geboren in Bayonne , NJ , Alexander ontving zijn diploma architectuur aan de Cornell University , waar hij coach van de eerstejaars football team na het afstuderen omdat architectenbureaus waren niet op zoek naar hulp .

Hij kwam naar Californië in 1935 , aangesloten bij een bestaand bedrijf en werkte voor Lockheed Aircraft tijdens de Tweede Wereldoorlog . Na de oorlog , R.E. vormde hij Alexander en Associates in Los Angeles . Hij later een samenwerking aangegaan met Richard J. Neutra , beschouwd als een van de grote stijl ontwerpers van deze eeuw . Met Neutra bouwde hij de Corrine A. Seed University Basisschool op de campus van UCLA . De experimentele school omvatte een reeks van post- en - beam paviljoens gericht op aangrenzende speelplekken en patio's die binnen en buiten gebruik stimuleren . Het is gebruikt als een model voor school design sinds de bouw in de late jaren 1940 en vroege jaren '50.

Met Neutra ontwierp hij ook het bezoekerscentrum , museum en cyclorama bij het Gettysburg National Historic Park , het Petrified Forest Gemeenschap in Arizona , de Angeles County Hall Los van records en de Amerikaanse ambassade in Karachi , Pakistan . Zijn andere projecten stad variëren van Juarez , Mexico , naar Anchorage , Alaska .

Hij had in Berkeley woonde met zijn vrouw sinds 1982 . Ze zei dat hij was het meest recent werkzaam als vrijwilliger in de gevangenis hospice in Vacaville , concentreren op gevangenen met AIDS .

Een van zijn grote ontwerpen staat hier in verteld: