Fandom

Alberts, Ton

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Tonalberts

Een portretfoto van Ton Alberts.

Tonalberts2

De NMB-bank (nu ING)ontworpen door architectuur Ton Alberts.

Ton Alberts (1927-1999) was bijna de verpersoonlijking van het organische bouwen in Nederland. Met gebouwen als het hoofdkantoor van de voormalige NMB-bank (1979-1987) in Amsterdam en dat van de Gasunie (1994) in Groningen creëerde hij, al dan niet in associatie met Max van Huut (1947), ware monumenten. De bouwwerken zijn erg populair bij het publiek.

Organische architectuur

Hij heeft zijn studie genoten aan de École des Beaux Arts in Parijs en de Amsterdamse Academie van Bouwkunst. In 1962 begon hij zijn eigen bureau, en realiseerde van meet af aan organische architectuur. Hij vond vrije vormen meer inspirerend dan kubussen en rechte hoeken. Ook zag hij niet in waarom geometrische vormen functioneler zouden zijn dan organische.

NMB-Bank

Jarenlang hield hij zich bezig met vooral kleine opdrachten, tot hij eind jaren zeventig het hoofdkantoor van de toenmalige NMB-bank (nu ING) in Amsterdam mocht ontwerpen. Het gebouw baarde wereldwijd opzien, vanwege de 'sprookjesachtige' vormen. Ook was het gebouw bijzonder energiezuinig. Binnen stonden de muren eveneens schots en scheef, maar de ruimten waren zeer functioneel.

Alberts & Van Huut

Inmiddels had Max van Huut zich in 1987 aangesloten bij het bureau van Alberts. Het architectenkoppel Alberts & Van Huut werd ook wel gezien als vertegenwoordiger van het organische bouwen met een antroposofische inslag.

Gasunie

Met een soortgelijk gebouw voor de Gasunie in Groningen bevestigden Alberts & Van Huut hun status bij het grote publiek, en werden haast vereenzelvigd met het organisch bouwen. Vanuit architectuurkringen zwol de kritiek aan omdat veel andere bouwwerken als klonen van het NMB-kantoor werden beschouwd. De kritiek mocht dan toenemen, commercieel succes had het bureau Alberts & Van Huut des te meer. De ongebruikelijke vormen herbergen altijd een functioneel en efficiënt gebouw dat voldoet aan de commerciële eisen op de kantorenmarkt, gezondheidszorg, woningbouw, sportaccommodaties, theaters en onderwijs. In 1994 kwam ook Marius Ballieux bij het bureau. Sinds 2001 is hij architect-mededirecteur van het bureau.

Smaakvolle architectuur

Dat organische architectuur bij het grote publiek in de smaak valt, blijkt wel uit een verkiezing van het dagblad Trouw. In juni 2007 werd het gebouw van de Gasunie verkozen tot mooiste gebouw van Nederland. Het Hoofdkantoor van de ING haalde in deze verkiezing de derde plaats.

Ton Alberts overleed in 1999 op 72-jarige leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam.