Fandom

Alberti, Leon Battista

1,790pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
Fototechniek2

Een van de gebouwen van Leon Battista Alberti.

Fototechtniek1

Leon Battista Alberti

Leon Battista Alberti is samen met Filippo Brunelleschi een van de grondleggers van bouwkunst in de renaissance. Alberti werd geboren in 1404 te Genua als zoon van Florentijnse handelaars. Hij studeerde rechten aan de Universiteit van Bologna en maakte een reis door Europa. Door een ziekte die geheugenverlies veroorzaakte, besloot hij zich toe te leggen op de wetenschap en kunst.

Veelzijdig

Zoals vele renaissance-kunstenaars was Alberti een veelzijdig persoon. Naast architect was hij onder meer filosoof, musicus en schilder. Ook was hij publicist. Hij heeft bijvoorbeeld de theorie achter Brunelleschi's ontdekking van het centrale of lineaire perspectief opgesteld. Verder was zijn werk vooral gericht op het centraal stellen van de mens in het universum. Deze was volgens hem verheven boven andere natuur, en hij was de baas over zijn eigen lot. Zijn twee voornaamste geschriften over architectuur zijn De Pictura (1435) en De Re Aedificatoria (1450).

Klassieke oudheid

Hij greep in al zijn theorie terug op de klassieke oudheid. Het leverde hem de bijnaam 'Vitruvius van de renaissance' op. Alberti vertaalde de klassieke voorschriften doorgaans in de façades van nieuwe gebouwen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij de enige gevel voor een kerk tijdens de hele renaissance in Florence mocht maken. Dit deed hij bij de Santa Maria Novella. Typerend zijn de voluten (krulvormige ornamenten), die de kroonlijst flankeren. Door het plaatsen van een architraaf en een timpaan had het veel weg van een klassieke tempel. De gevel wordt gerekend tot de hoogtepunten uit de architectuurgeschiedenis in Italië. Een ander beroemd gebouw is het Palazzo Rucellai, eveneens in Florence. Hij vertaalde daarin de humanistische inslag van zijn opdrachtgever, door het gebruik van bogen en dezelfde zuilenorden als in het Colosseum. In het ook al Florentijnse Tempietto del Santo Sepolcro perfectioneerde Alberti de klassieke verhoudingen in renaissancevorm. Leon Battista Alberti overleed in Rome in 1472.