FANDOM

De Franse architect Émile Aillaud werd op 18 januari 1902 in Mexico Stad geboren. Hij studeert af aan de École des Beaux-Arts in Parijs, waarna hij in 1937 samenwerkt met Etienne Kohlmann aan het Paviljoen der Elegantie voor de Wereldtentoonstelling te Parijs.
0161

Émile Aillaud

Menselijke ontwerpen

In 1945 wordt Aillaud benoemd tot architect-stadsplanner van de koolmijnen in Houillères de Lorraine. Voor de mijnwerkers realiseerde Aillaud twee zogenoemde 'cité-jardins', tuinsteden, waaronder de Cité Bellevue in Creutzwald.

Pas als Aillaud zich geheel aan de verbetering van de sociale woningbouw gaat wijden, verwerft hij echt bekendheid. Hij verwerpt de rechte lijnen en hoeken van hoge flats en heeft een geheel van gevarieerde vormen en gekleurde gevels op het oog. Daarbij maakt hij veel gebruik van nieuwe industriële constructiemethoden, maar vergeet het menselijke aspect daarbij niet. La Grande Borne in Grigny, gebouwd tussen 1967 en 1971, is het voorbeeld bij uitstek van Aillauds idealen: gekleurde flats van maximaal vier etages hoog met gebogen gevels op een menselijke maat.

Ook bij zijn ontwerp voor de Parijse wijk Chanteloup les Vignes streefde Aillaud naar een stedelijk collectief waarin mensen binnen een orde hun vrijheid en individualiteit konden vinden. Aillaud omschreef het project als 'de stad als één huis'.

Laatste werk?
23040912405460453468656364 3a55eecf31 o

Flatgebouwen

Tegen het eind van zijn leven zou Aillaud graag nog een openbaar gebouw of kantoorpand bouwen. Hoewel hij tweemaal de uitgeschreven wedstrijd voor bebouwing in de Parijse wijk La Défense wint, wordt zijn project (de zogeheten 'spiegelflats') nooit uitgevoerd. Émile Aillaud overlijdt op 29 december 1988 te Parijs.