FANDOM

Takefumi Aida

Takefumi Aida

Takefumi Aida

De Japanse architect Takefumi Aida is in 1937 geboren in Tokyo. Hij studeerde aan The School of Architecture aan de Waseda University in Tokyo, waar hij in 1966 afstudeerde. Een jaar later richtte hij zijn eigen architectenbureau Takefumi Aida Architect op, dat tot op heden nog steeds bestaat.  In 1971 richtte hij samen met andere Japanse architecten de groep Architect op. Naast zijn werkzaamheden als architect geeft hij lezingen, is hij werkzaam als professor op universiteiten en schrijft hij boeken over architectuur

Takefumi Aida1

Takefumi Aida – from the blocks to the houses

Visie

De groep ArchiteXt diende als tegenhanger van het metabolismeMetabolisten streefden naar een dynamische architectuur en stedenbouw, die zou kunnen meegroeien met de ontwikkeling van de moderne complexe maatschappij. Deze moderne stijl viel op door sciencefictionvormen. Aida trok de orthodoxe moderne ideeën van deze stijl sterk in twijfel. Hij richtte zich juist meer op de traditionele Japanse opvatting van een gelaagde ruimte zonder centrum en bracht dit samen met zijn ideeën over verhulling en stilte. Deze visie kwam duidelijk tot uitdrukking in zowel zijn ontwerpen als zijn geschriften.

Projecten

Takefumi Aida is zonder twijfel het meest bekend geworden door twee grote projecten uit zijn vroegere jaren. Een van deze projecten zijn de zogenaamde Toy Block Houses. Dit is een serie van tien woningen, gebouwd tussen 1978 en 1984 op zeven verschillende plekken in de buurt van Tokyo. Na de realisatie van deze woningen ontwikkelde Aida een meer gelaagde stijl, waarbij witte parallel aan elkaar lopende wanden gelaagde ruimtes creëren. Deze stijl noemde Aida zelf 'schommelende architectuur'. Het Tokyo War Dead Memorial Park, dat in 1988 opgeleverd werd, is hiervan het meest overtuigende ontwerp.