FANDOM

Aud-photo4-1-

De Duits-Amerikaanse architect Dankmar Adler werd in 1844 geboren in Duitsland. Hij was vooral gespecialiseerd in de techniek van het ontwerp en wordt gezien als expert op het gebied van de toepassing van het staalskelet in hoogbouw. Dankmar Adler wordt vaak in een naam genoemd met zijn partner Louis Sullivan als vertegenwoordiger van de Chicago School.

ontwerpervaring in het leger

Tien jaar na zijn geboorte emigreerde Adler naar de Verenigde Staten. Nadat hij geïnteresseerd raakte in architectuur, trad hij in de leer bij de architect John Schaeffer. In 1861 was hij op zoek naar een baan als architect, maar moest dit uitstellen toen hij werd opgeroepen als soldaat in de Amerikaanse Burgeroorlog. In de laatste periode van zijn diensttijd deed Adler technische ervaring op als ontwerper bij de 'Typographical Engineer's Office' van het leger.

Adler en Sullivan

Na de vervulling van zijn dienst keerde Adler terug naar Chicago. Na talloze banen als architect startte hij in 1871 een samenwerking met Edward Burling. Als gevolg van een grote brand in Chicago in oktober 1871 werden de twee overspoeld met opdrachten. Adler besloot in 1879 zijn eigen bureauop te zetten en nam Louis Sullivan in dienst. Twee jaar later werden beide architecten partners.

Dankmar Adler liet zijn technische inventiviteit vooral zien in de samenwerking met Sullivan. Naast zijn technische expertise, was Adler ook deskundig op het gebied van akoestiek in auditoria en theaters. Dit spreidt hij onder andere ten toon in het Auditorium Building. Vóór de realisatie van dit bouwwerk in 1889 richtten Adler en Sullivan zich vooral op kleine kantoorgebouwen, pakhuizen en woonhuizen.

Na de bouw van het beroemde Auditorium Building kreeg de carrière van Adler en Sullivan een grote impuls. Enkele bekende voorbeelden, van de meer dan honderd die Adler en Sullivan samen gebouwd hebben, zijn het Guaranty Building in Buffalo (1896), het Stock Exchange Building in Chicago (1894) en het Wainwright Building in St. Louis (1892).

De vruchtbare samenwerking tussen Adler en Sullivan werd in 1895 verbroken. Dankmar Adler was daarna nog betrokken bij architectenorganisaties en schreef verschillende artikelen over architectuur. De oorlogsveteraan, expert op het gebied van akoestiek en pionier van het toepassen van de staalskeletconstructie, overleed in 1900 op vijfenzestigjarige leeftijd.
Dagmar alder gebouw