FANDOM

Patrick abercrombie Foto

Patrick Abercrombie

Patrick abercrombie foto 2

Patrick Abercrombie

Gebouw Patrick Abercrombie

Architectuur tekening

Patrick Abercrombie (Ashton-upon-Mersey, 1879-Aston Tirrold, 1957) was een Engelse stadsontwikkelaar die vooral bekend werd met zijn wederopbouwontwerp van Londen, na de vernietigende bombardementen in de Tweede Wereldoorlog.

Carrière

Van 1915 tot 1935 was Abercrombie docent CivicDesign aan de Liverpool School of Architecture. Na 1935 was hij docent stadsontwikkeling aan de Universiteit van Londen. Met zijn ontwerp voor het centrum van de stad Dublin viel Abercrombie in de prijzen en werd hij wereldwijd bekend als architect van stedelijke ontwikkeling. Zo kreeg hij de opdracht een herontwikkelingsplan voor Londen te maken, wat hij deed met het 'County of Londen plan' (1943) en 'Greater Londen' (1944). Later maakte hij ook stadsplannen voor Edinburgh, Bath en andere Britse steden. Abercrombie bouwde bij zijn stedenbouwkundige plannen voort op de ideeën van Patrick Geddes en Ebzenezer Howard.

Overige werkzaamheden

Abercrombie was nauw betrokken bij de Council for the Preservation of Rural England (CPRE). Bij de oprichting in december 1926 werd hij zelfs uitgeroepen tot erelid. In 1945 publiceerde hij samen met Sir Edwin Lutyens.'A Plan for the City & County of Kingston upon Hull'. Dit plan werd echter verworpen door de plaatselijke bestuurders.

De boeken

The Preservation of Rural England (1926) en Town and Country Planning (1933) van Abercrombie zijn van grote invloed geweest binnen de regionale- en stadsplanning. In 1945 werd Patrick Abercrombie geridderd en door de Britse regering gevraagd een herontwikkelingsplan te ontwerpen voor Hong Kong.In 1957 overleed Abercrombie.