FANDOM

Paul abedie

paul abedie

Socre coeur

sacre coeur

De architect

Paul Abadie verwierf zijn bekendheid bij het grote publiek voornamelijk dankzij zijn ontwerp van de Sarcre-Couer op de Montmartre heuvel in Parijs. Hij was echter ook een belangrijk restaurateur van historische gebouwen.

levensloop

Paul Abadie junior werd op 9 november 1812 te Parijs geboren. Van 1835 tot 1838 studeerde hij architectuur aan de Ecole des Beaux-Arts Abadie herontdekte de middeleeuwen dankzij zijn aanstelling als attaché bij de commissie der historische monumenten. Op deze titel voerde hij verschillende restauratiewerkzaamheden uit, totdat hij in 1846 aangesteld werd als tweede inspecteur van de restauratie van de Notre Dame.  Abadie was vooral bezig met restauratieprojecten. Zo restaureerde en verbouwde hij in de jaren vijftig de St. Front kathedraal in Périgueux. Maar Abadie bouwde ook meerdere gebouwen, met name kerken. In 1874 won hij de competitie voor de Sacré-Coeur te Parijs, waarmee hij zijn grootste roem zou vergaren. Hij overleed lang voordat de bouwwerkzaamheden van de basiliek waren voltooid. Paul Abadie stierf op 3 augustus 1884 op 71-jarige leeftijd.