FANDOM

De Nederlandse architect Albert Frederik Aalbers werd in 1897 in Rotterdam geboren. Het werk van deze architect is vooral de zien in de Indonesische stad Bandung waar hij tussen 1930 en 1942 verbleef. In Nederland is hij een veelal vergeten architect.

Albert Frederik Aalbers

Albert Frederik Aalberts

veelzijdigheid

Het werk van Aalbers is niet in een bepaalde stijl te vatten. Hij wordt vaak een ondogmatisch modernist genoemd. Aalbers zocht vaak naar onorthodoxe manieren om bouwtechnische problemen op te lossen en experimenteerde al vroeg met systeembouw. In het werk van de Nederlander komt in enkele villa's de Indonesische stijl terug, terwijl een door Aalbers ontworpen dansinstituut binnen een expressionistische stijl valt. In sommige bouwwerken van Aalbers is ook een elegant modernisme te herkennen en wordt gebruik gemaakt van verticale en horizontale elementen met muurstijlen onder invloed van Frank Lloyd Wright. De gebruikte vormentaal van Aalbers is dus zeer gevarieerd te noemen.
2013-08-25 18 37 46-File Bank Jabar Bandung 2.jpg - Wikimedia Commons

Bandung

In 1928 verliet Albert Aalbers Nederland en vertrok naar Nederlands-Indië. Hij vestigde zich in Bandung, de beoogde locatie voor de nieuwe regeringszetel. Er werd veel geïnvesteerd in de stad en er waren voor architecten dan ook genoeg opdrachten te bemachtigen. De economische crisis in het interbellum in de rest van de wereld ging Nederlands-Indië vrijwel geruisloos voorbij. In 1930 richtte Aalbers samen met zijn partner Rijk de Waal het bureau 'Aalbers en De Waal architecten' op.
De commerciële gebouwen van Aalbers vallen veelal op door afgeronde hoeken, zacht-golvende gevellijnen en platte daken. Indische kenmerken, zoals schaduwvoegen, grote dakoverstekken, witgepleisterde muren en frijnen, komen in vrijwel al zijn ontwerpen duidelijk naar voren. In de stijl die ook wel het Indisch modernisme wordt genoemd, realiseerde hij onder anderen de Denisbank (1935) en het Savoy Homannhotel (1938).

terug in Nederland

In 1942 werd Aalbers door de Japanse bezetters gevangen genomen. Dit betekende ook meteen het einde van zijn successen als architect. Vier jaar later keerde hij terug in Nederland.
De zeer invloedrijke en vooraanstaande architect kreeg terug in zijn geboorteland nauwelijks opdrachten. Een klein hotel in Oostvoorne (1954) is een van de weinige voorbeelden die laat zien dat de ontwerpen van Aalbers niet aan zeggingskracht hebben ingeboet.

De architect met zijn moderne en elegante bouwwerken in de stad Bandung heeft zijn succes in Nederland nooit kunnen voortzetten. Vanwege gezondheidsredenen is Aalbers later niet meer teruggekeerd naar Bandung en overleed hij in 1961 op 63-jarig leeftijd.